Bare for at tilføje lidt til tråden her...- og for at holde liv i den... Arbejder på et sagsanlæg mod ASE, eller i hvert fald at gøre dem livet hedt, da jeg nu igen sidder i deres postrod... Et brev med personlig og uerstattelige dokumenter er 'blevet væk'.. Her et brev fra sidst jeg havde problemer med dem.. Føj gerne til... Jo flere vi er, des nemmere må det være at komme til at kradse dem lidt..
26. august 2008
Tillæg til klage over ASE’s afgørelse om afslag på anmodning om dagpenge.
Efter at have været ansat ved BC Biler i Odense fra 15. april 2007 modtog jeg opsigelse med fratrædelse d. 1. juli 2008.
Jeg ville i forlængelse af opsigelsesperioden afholde mine, fra ferieåret 2007, 12,5 feriedage, men kunne ikke få tidligere arbejdsgiver til at underskrive feriekort, da arbejdsgiver holdt ferie i 5 uger og jeg dermed ikke kunne få udbetalt feriepenge.
Jeg henvendte mig derfor på ASE’s kontor i Kolding d. 11. juli for at få klarhed over hvordan jeg skulle forholde mig.
På et beroligende og godt møde blev det vedtaget at jeg ligeså godt kunne melde mig ledig, fra mandag den 14 juli, evt. rekvirere et nyt feriekort hos FerieKonto ASE kunne underskrive, blev informeret om gældende regler på området og blev gjort opmærksom på at kontoret på La Cours vej i Kbh. nok ikke nåede at behandle min sag, så jeg kunne modtage dagpenge for resten af juli måned, men at de så blev efterbetalt sammen med dagpengene for aug.
I første omgang valgte jeg at give tidligere arbejdsgiver nogle dage yderligere til at indsende feriekortet, men intet skete på den front.
Derfor bestilte jeg sidst i juli et nyt feriekort og aftalte med en medarbejder i ASE, Kolding at jeg skulle udfylde og sende kortet til Kolding, da der ikke var grund til at sende det til hovedkontoret, når det var ferie afholdt inden dagpengeperioden og at de i Kolding ville udfylde og sende med det samme, således jeg kunne få de tilgodehavende feriepenge hurtigst muligt.
D. 8 august modtager ASE feriekortet og i de følgende 14 dage tager mine problemer og undren til.
Jeg henvender mig flere gange hhv. hos FerieKonto og ikke mindst ASE for at høre hvor mine Feriepenge bliver af.
Først sender Kolding Feriekortet videre til Kbh. så er feriekortet blevet væk, men dukker dog op i Kbh, som dog ikke kan underskrive fordi min sag ikke er færdigbehandlet og jeg ikke er godkendt til at modtage dagpenge.
Efter adskillige henvendelser på feriekortet, får jeg nu at vide at det den 20. august er sendt tilbage til mig, sammen med afvisning på ansøgningen om dagpenge og at kortet skal attesteres ved bopælskommunen.
Nu starter så forvirringen omkring afslaget på dagpenge, som det tilsyneladende heller ikke er til at begrunde for ASE. Af en medarbejder får jeg at vide jeg ikke har været medlem længe nok og der tales om nogle datoer i 2003 og 2004, hvor jeg ikke var organiseret i ASE, men i HK Grafisk. Forvirringen bliver ikke mindre total, når jeg henvender mig til ASE og bliver kastet rundt mellem afdelinger og personer der enten ikke ved noget, kan svare på noget eller desværre er syge. Flere gange er jeg blevet lovet at ASE ville ringe tilbage uden det er sket. Jeg har rykket og fået forklaringer om sygdom, sagens overdragelser til anden medarbejder osv. er grund til manglende tilbagemeldinger.
Efter gentagne gange at have rykket for begrundelse, på afslag af dagpengeretten, uden nogen har kunne give et svar, bad jeg i meget klare vendinger om at blive ringet op af vedkommende medarbejder der havde givet afslaget, for begrundelse.
Dette kunne ikke lade sig gøre, men afd. lederen Karin Alstrup, ville d.d. henvende sig med forklaring.
Det gjorde Karin, som kunne oplyse at der i dag blev sendt et brev med afslag og begrundelsen, at jeg ikke havde timer nok.
Hvor ASE har disse oplysninger fra er mig en gåde, for på mine lønsedler er der ikke anført timetal.
Jeg har været ansat på funktionærkontrakt, har ikke selv anset det for væsentligt eller at det skulle blive aktuelt og har derfor heller ikke overfor arbejdsgiver påpeget nødvendigheden deraf.
Derimod har jeg bedt Karin sammen med begrundet afslag, at sende en kopi af den påståede dokumentation for timetal, hvilket hun ville gøre ”hvis det var muligt”.
Det mener jeg jo i sagens natur at det må være, da det jo er det der ligger til grund for afslaget.
Skulle det mod min forventning være ”muligt”, må oplysningerne stamme fra min tidligere arbejdsgiver og jeg er bekendt med, at han på ingen måde har haft styr på hvor mange timer jeg reelt har arbejdet, og jeg kan uden store problemer, ved adskillige samarbejdspartnere, kolleger og naboer få bekræftet, at jeg havde væsentligt mere end en almindelig 37 timers uge i den tid jeg var ansat i virksomheden.
At den uorden jeg havde oplevet i virksomheden kunne blive værre, i et etableret system og en anerkendt A-kasse, havde jeg aldrig troet muligt, men jeg må sige at jeg er blevet meget klogere.
Den 13. august modtager jeg således tre breve fra ASE.
De to, der er næsten enslydende, omhandler stop af udbetaling af dagpenge og manglende godkendelse af mit CV på Jobnet pga. forkert adresse i.flg ASE, som jeg på et fællesmøde dagen før, i Åbenrå, havde forklaret og vist ikke var mulig at rette, til ASE’s konsulent, der også havde accepteret og mundtligt godkendt mit CV, da adressen, som er til min kæreste hvor jeg oftest opholder mig og er under flytning til, efter aftale med ASE var registreret således jeg var sikker på at få post hurtigst muligt.
Det tredje brev havde overskriften, at ASE havde godkendt mit CV. Alle tre sendt og modtaget samme datoer.
Adskillige aftaler med ASE er fra ASE’s side ikke blevet overholdt, glemt eller ignoreret.
En sagsbehandlingstid på 6-7 uger, med afslag på et fejlagtigt grundlag og syltning af mit feriekort, som kunne have været til udbetaling tidligere.
Alt sammen med til at jeg i dag står klogere, men meget, meget fattigere, med udsigt til yderligere sagsbehandlingstid ved Arbejdsdirektoratets klageinstans, evt. retssag og udsigten til kontanthjælp.
Der er ingen grund til at uddybe jeg er rystet og mildest talt rasende.
Venligst
Jan Johnsen