Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhedskøb

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Jan 08
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 17:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har et problem som jeg håber at i kan hjælpe mig med.

Jeg har fundet en virksomhed jeg gerne vil købe, prisen er 8 mio, virksomheden er sund og rask og kan sagtens håndtere et lån på nævnte beløb.

Mit problem er nu at jeg mangler en egenkapital på 1 mio kr eller en garanti derfor for at kunne få dokumenterne udleveret og dem har jeg ikke.

Jeg startede med at lufte ideen med forskellige banker for at finde ud af hvilke muligeheder jeg havde for at erhverve sådan en virksomhed, trods min beskedne egenkapital på ca 180.000 kr. 5 banker vendte tilbage og var interesseret. Hvordan kan man skaffe 1 mio kr i egenkapital eller en kautionist for beløbet så jeg kan få dokumenterne udleveret. Der er jo ikke mange banker der vil yde et lån på 1 mio kr.

Jeg kan heller ikke få udarbejdet et budget uden papierne på virksomheden.

Findes der virksomheder der kan kautionere, jeg har desvære ikke nogen familie der kan.

Hvad gør jeg.

Kim

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:18

Hej wisco,

Den virksomhed har nu vist spøgt gennem et stykke tid – for jeg mener at huske, du har talt om 8 mill. i en anden tråd.  Men tillykke med det – så gælder det jo om at du også reelt kan få fingrene i herligheden.

wisco:

Jeg har fundet en virksomhed jeg gerne vil købe, prisen er 8 mio, virksomheden er sund og rask og kan sagtens håndtere et lån på nævnte beløb.

Mit problem er nu at jeg mangler en egenkapital på 1 mio kr eller en garanti derfor for at kunne få dokumenterne udleveret og dem har jeg ikke.

Man kan altså ikke hæve sin egenkapital til 1 mill. ved hjælp af lån – tværtimod så vil din egenkapital faktisk blive forringet med det beløb du låner … for du skylder jo pengene væk, altså har det som en gældspost.

Jeg forstår ikke ovenstående.  Hvordan kan du vide at virksomheden er sund og rask – samt at du kan forrente en købspris på 8. mill. når du ikke har haft indsigt i de berørte papirer?

På mig virker det simpelthen som om du er lidt ude hvor du ikke kan bunde alene.  Se og få fat på en rådgiver, det er den eneste måde du kan komme videre på – og beholder skindet på næsen…

En købspris på 8 mill. kr. er jo ikke nogen bolcherbutik – så få fat i en erhvervsadvokat med specielle i virksomhedshandler – du må ikke nøjes med en skødeskriver, han/hun kan ikke hjælpe dig i denne forbindelse.

Tilmeldt 18. Jan 08
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 19:39

Nej det er ikke den samme virksomhed, men det er også ligegyldigt.

Jeg ved kun at den er sund og rask ud fra det jeg har fået af vide af virksomhedsmægleren.

Han har strukket sig så langt at han har sendt nogle nøgletal. 

Problemet er jo at jeg ikke kan få papierne udleveret grundet min egenkapital.

Dem skal jeg jo bruge for at komme videre.

Tilmeldt 21. Sep 07
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 20:38
Hej, Interessant…. Hvis der er tale om en registreret A/S eller ApS virksomhed, så burde der ikke være de store problemer med at få fat i nøgletal til den indledende budgetlægning.  Der skal jo være et rimeligt årligt afkast for at forrente kapitalen på 8 mio.. Du har selv ca. 200 kkr. som du skal være parat til at miste, og samtidig være parat til at tilbagebetale 800 kkr., som du skal have fra investor/bank til opstart. Den første mio. er altid svær at skaffe, selvom det i dag ikke er nogen voldsom stor kapital indenfor virksomhedsdrift, og du skal være parat til selv at miste alt hvis det går galt. Normalt ville et investeringsselskab gå ind i et sådant projekt, hvis der er tale om en reel overtagelse eller et generationsskifte (ingen 2. gen. til at overtage). Det er dog nok ikke stort nok til ErhvervsInvest, men ellers havde det været en idé at rette en forespørgsel til dem. Et problem for mange - som gerne vil skabe noget - er, at nogle typer investorer meget gerne vil have indsigt, og andel i beslutningerne og driften; - desværre ofte med en bagtanke om at overtage idéen og selv ’score kassen’ ved et senere, gerne hurtigt, salg af virksomheden. Det er en risiko man skal være opmærksom på helt fra starten, når man vælger en investor til eller fra….. Personligt har jeg selv haft brug for tilført kapital (lidt mindre størrelsesorden), men manglen på kapital gør bare projektet lidt mere besværligt, og det tager lidt længere tid. Jeg klarer det selv alligevel uden tilført kapital, og har allerede sat alt, og mere til, ind som personlig ansvarlig. Du skal absolut ikke tabe modet, men kontakte nogle seriøse folk (evt. i din bank), som kan hjælpe med nøgletallene for virksomheden. Investorer er meget ’ops’ på, om iværksætteren (dig!) selv er parat til at tabe alt – og jeg mener alt, og det er noget du skal være helt på det rene med inden du går i banken eller til en seriøs investor med idéen. Hvis virksomheden har været veldrevet, og du selv har en baggrund og en viden ’der kan bære fremover’, så kommer en investor også ud af busken. Hvis du kun lægger en del af din egen kapital i projektet, så kommer der ikke nogen, for så er du ikke selv 100% med, vel?...Mange hilsner, coinphono

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 01:03

Øh - Det du siger er at du taler med en virksomhedsmægler men ikke kan få dokumenter vedr. virksomheden - bortset fra nogle få nøgletal - udleveret fordi du ikke kan stille med 1.000.000 kr. Jamen så sig han kan rende og hoppe. Hvis man ønsker at sælge en virksomhed må man være indstillet på at udlevere regnskaber m.v. og vil kun undlade at gøre det hvis man vurderer at der er tale om en useriøs køber.

Du siger at du kun ved at virksomheden er sund og rask ud fra hvad virksomhedsmægleren siger og ikke har nogle papirer vedr. virksomheden. Så er der da ingen i dette land der vil låne dig penge.

Hvorfor ikke lade virksomheden/selskabet låne pengene så du erhverver et selskab med en aktivitet + denne gæld.

Noget helt andet er at det ville være fuldstændig blødt at gå ud og låne disse penge personligt. Det bør i alle henseender ske via et selskab men også her må du være forberedt på at stille personlig kaution.

Jeg kan kun sige ligesom Bjarne. Du bør have en rådgiver med der kan varetage dine interesser og jeg fristes også til at sige: ikke kun for din egen skyld, men et eller andet sted kommer du nemt til også at spilde andres tid og ressourcer.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)