Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp søges til at lave en kontrakt vedr. overtagelse af en hjemmeside og varelager

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 7. Mar 06
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 20:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

Hjælp søges til at lave en kontrakt vedr. overtagelse af et enkelmandsfirma.

Det jeg har brug for er en kontrakt mellem mit aps og den nuværene ejer af hjemmesiden.

Prisen er vi enig om i kroner det vanskelige er at personen gerne skulle ha nogle procenter af aps. Der er flere ejer så jeg kan ikke bare afgie en del af min procent.

Håber på at der er nogle der ligger inde med nogle gode råd eller nogle som ken henvise mig til nogle jurister der dægger mit behov.

Mvh

JesperH 

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 20:15
Mit bedste råd vil være at få en advokat ind over, der kan være mange fælder i en overtagelse af et enkeltmandsfirmas forpligtelser.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 18. Apr 07
Indlæg ialt: 121
Skrevet kl. 22:14

Det er egentlig et interessant emne - Kan man overhovedet overdrage et enkeltmandsfirmas forpligtigelser ?? I såfald kunne en enkeltmandsvirksomhed jo blot overdrage det til et Aps og så lukke det i tilfælde af "tyngende" kreditorer....  Er der ikke en Jurist her - der kunne give et indspark til dette punkt ??

Men i ovenstående tilfælde lyder det jo mere som om man ønsker at frasælge et aktiv, og så er det jo noget ganske andet - det er vel lige til højrebenet, selv om der skulle laves en bonus afregnings paragraf / medejerskab. Hvis det er et medejerskab, så indskydes aktivet i aps'et og betales i aktier.  Men dette er advokat stuff. så du skal have fat i en jurist.

LanSoft A/S - Vi er ligenu igang med at lave nogle store  spændende Forretningsportaler, B2B , således at kunden og leverandøren kan udveksle og styre leverancer,

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:06

Der er et eller andet der lyder mærkeligt her. Du skriver at personen skal have en ejerandel i ApS'et i forbindelse med at man køber hans virksomhed (og naturligvis kan man da sælge en enkeltmandsejet virksomhed med forpligtelser m.v.). Men så skriver du at du ikke bare kan afgive en del af din procent. Det er vel en beslutning og et køb som selskabet foretager. Dvs. som alle ejere står bag. Så er det da ikke anderledes end at han som vederlag for virksomheden får anparter i selskabet som fremkommer via en kapitaludvidelse. Derved kommer det til at påvirke alle anpartshavere i form af en lavere ejerandel. Men jo du bør få en advokat ind over.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 15:27

Michael:

Kan man overhovedet overdrage et enkeltmandsfirmas forpligtigelser ??

Ja, men man hæfter fortsat personligt for krav, der vedrører tiden før overdagelsen, med mindre man aftaler noget andet med kreditor.

Tilmeldt 18. Apr 07
Skrevet kl. 15:44

Ja, det havde jeg på fornemmelsen. Dvs. det kan man ikke man kan kun sælge aktiver og passiver efter individuel aftale.

Til gengæld er det jo godt for en køber, for han kan vel ikke hæfte for noget "gammelt snaks" el. kreditorer ell. og ved precist hvad der overdrages af Passiver/Aktiver.

Hvis en køber,  køber fx. et Aps af en sælger, så hæfter han jo for alle krav der måtte komme eller være mod det Aps, både fra fortid og nutid.

mhm..

LanSoft A/S - Vi er ligenu igang med at lave nogle store  spændende Forretningsportaler, B2B , således at kunden og leverandøren kan udveksle og styre leverancer,

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 16:23

Det er klart. Man kan overdrage forpligtelser i form af gældsforpligtelser og andre passiver men ikke garantiforpligtelser

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 18. Apr 07
Skrevet kl. 16:30

Det kan jeg nu ikke følge dig i - i princippet kan man vel overdrage alle de passiver/aktiver man specificere, også garantiforpligtigelser og følgeskader  af enhver art.

Men de passiver/aktiver der ikke er specificeret/lavet aftale om overtager man ikke automatisk, idet der er tale om en individuel overdragelse af passiver/aktiver - i modsætning til når du køber et helt selskab. - det syntes jeg er vigtigt.

Tilmeldt 7. Mar 06
Skrevet kl. 18:00

Tak for svar 

Vi er blevet enige med vores revisor at vi kun køber aktiver, navn- hjemmeside- og varelager.

Nu er det bare jeg søger nogle henvisninger til en jurist eller advokat, der passer til mit/vores behov (bemærk jeg skriver ikke billig) det handler om et køb til omkring 200 000, og derfor er behovet måske en advokat til 3000 kr i timen plus moms og en kontrakt på 60 sider.

Mvh

Jesperh

Tilmeldt 7. Mar 06
Skrevet kl. 20:05

Jeg mener selvfølgelig "og derfor er behovet måske ikke en advokat til 3000"  

Mvh

Jesperh

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)