Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af A/S.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 03:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har fået muligheden for at overtage et A/S. Deres revisorer er ved at udregne en pris på det. Kan man på nogen måde bruge en fingerregel på hvad man ca. skal regne med at give for en virksomhed, hvis man kender omsætningen? Varelageret og inventar mm. er på mindre en de 500.000 kr. Jeg har selv kontor og lager, men overtager firmanavn, eksisterende kunder og varelager. Jeg kender endnu ikke overskudet, men jeg har en nogenlunde idé  om fortjenesten på de forskellige varer.

Jeg ved godt at det er en større udregning der skal til, men jeg tænkte bare på om man kunne "sjuse" sig frem til en ca. pris?
Fra Aalborg
Tilmeldt 21. Jan 06
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 11:34

Det ville være useriøs, hvis der er nogen, som svarer på dit indlæg, og udstikker en tommelfingerregel. Der skal tages højde for fremtidig forventning, produkt livscyklus, branche, cashflow, omkringliggende konkurrenter, virksomhedens position i markedet og 2000 andre ting. Så en tommelfingerregel vil være, at få fat i en rådgiver, som har erfaring udi den branche, hvori virksomheden befinder sig, lav sammen med denne et stort og sobert afklaringsarbejde i forhold til den virksomhed, som du ønsker at overtage, og giv herefter et tilbud.

/Claus
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:24
Jeg ved som sagt godt at der skal laves en større udregning, som også er ved at blive lavet af deres revisorer. Derefter præsenterer de sagen for os og vi tager det så med til vores revisor og advokat, som skal se på tingene. Det jeg tænkte på var bare om man kunne lave en udregning, hvis man havde nogle nøgletal, så man måske kunne sige om prisen ville ligge på 800.000 eller 6 mio. ;-) Jeg har selvfølgelig en idé om det og har som sagt også fagfolk til at kigge på det for mig, men det kunne jo godt være at man som hovedregel kunne sige at prisen min. ville være gennemsnittet af overskudet fra de sidste 3 år eller hvad ved jeg. Bare en forespørgsel.
Fra Aalborg
Tilmeldt 21. Jan 06
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 22:49

Du kunne godt tage det årlige overskud - forudsat at det er konstant - og så sætte det i forhold til den forrentning, som du vil have af virksomheden, men så vender du det blinde øje til. Hvis du regner prisen til 5 mio. og en mere gennemgribende vurdering vil lande prisen på 4 mio., ja så er du jo i bedste fald, fuldstændig uvidende om, at du betaler for meget.

Og hvis du iøvrigt har igangsat en vurdering både her og der og alle vegne, hvorfor spørger du så på Amino for en vurdering. Selvom nogle her kan vurdere prisen, ja så har du jo 1. udeladt en del information om virksomheden 2. nok lidt svært ved at bruge den til noget, når der kommer en ekspert vurdering fra anden side.

Held og lykke med købet.

/Claus
Side 1 ud af 1 (4 indlæg)