Jeg har fået muligheden for at overtage et A/S. Deres revisorer er ved at udregne en pris på det. Kan man på nogen måde bruge en fingerregel på hvad man ca. skal regne med at give for en virksomhed, hvis man kender omsætningen? Varelageret og inventar mm. er på mindre en de 500.000 kr. Jeg har selv kontor og lager, men overtager firmanavn, eksisterende kunder og varelager. Jeg kender endnu ikke overskudet, men jeg har en nogenlunde idé om fortjenesten på de forskellige varer. Jeg ved godt at det er en større udregning der skal til, men jeg tænkte bare på om man kunne "sjuse" sig frem til en ca. pris? |
Det ville være useriøs, hvis der er nogen, som svarer på dit indlæg, og udstikker en tommelfingerregel. Der skal tages højde for fremtidig forventning, produkt livscyklus, branche, cashflow, omkringliggende konkurrenter, virksomhedens position i markedet og 2000 andre ting. Så en tommelfingerregel vil være, at få fat i en rådgiver, som har erfaring udi den branche, hvori virksomheden befinder sig, lav sammen med denne et stort og sobert afklaringsarbejde i forhold til den virksomhed, som du ønsker at overtage, og giv herefter et tilbud.