Nå, men jeg har lige et spørgsmål. Jeg havde nogen varer på lager 31/12, men som først er faktureret i februar fra leverandørens side - så skal det vel ikke tælles med som lagerværdien nu, vel?
Og ligeledes har jeg nogen varer jeg først fik midt i januar, men som er faktureret af leverandøren 31/12. De skal vel så beregnes med?
//Githa
Webshop med kvalitet i børnehøjde - www.vildbasser.dk
Der er mange måder at gøre det på, og det vigtigte er at få alle varer med og ingen varer med to gange. Den måde, du selv foreslår, er helt OK, så fortsæt endelig i den linje. Det er indkøbspriser ex. moms.
Der er mange måder at gøre det på, og det vigtigte er at få alle varer med og ingen varer med to gange. Den måde, du selv foreslår, er helt OK, så fortsæt endelig i den linje. Det er indkøbspriser ex. moms.
Det er jeg så ikke enig i. Varerne skal indgå i lageropgørelsen hvis der er sket en civilretlig overgang af ejerskabet på statustidpunktet. Hvis der ikke ligger andet aftalegrundlag end den faktura som du modtager i februar er det ikke dine varer men leverandørens og så skal de ikke indgå i dit varelager. Men har du eksempelvis fået en ordrebekræftelse tidligere fra dem er det en anden snak.
Det samme med de varer du først fik i januar. Hvis der er sket en såkaldt bindende individualisering af varerne på faktureringstidspunktet så er det dine varer, og de skal med, men ellers sker risikoovergangen først på leveringstidspunktet og faktureringen er så at betragte som en forudbetaling.
Men rent praktisk er det udelukkende et spørgsmål om hvornår du skal have momsfradrag på varerne og det du lægger op til synes umiddelbart at være det mest sandsynlige.