Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Joomla guruer - hjælp!

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Hellerup
Tilmeldt 26. Aug 07
Indlæg ialt: 910
Skrevet kl. 22:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ved at sætte mig ind i CMS´et Joomla for alvor...

Dette fordi, jeg har flere der efterspørger, selv at kunne redigere indhold på deres hjemmeside....

Jeg ville så høre om, det er svært at lave sit eget design, og hvordan I gør det?

Er klar over det kræver noget HTML og CSS kendskab, og det mner jeg også jeg har, men hvordan griber i det an, når I skal lave en hjemmeside i Joomla, for en af jeres kunder?

Laver i det hele fra bunden, eller redigerer I, i en template?

Jeg har lavet denne test side, som mest er for at øve mig, http://soederberg-webdesign.dk/multimediedesign

Den er langt fra, hvad jeg havde tænkt mig, så søger lidt råd her...

Hører tit herinde, at I kan sætte et cms op, billigt og hurtigt... og efterspørger vel bare, hvordan I gør dette...

Hvis I ikke vil skrive det her, så send mig evt. en pm....

Det er jo ikke sikkert i vil have alle jeres gode triks ud i ofeentlighed he he...

En anden ting er, kan man ligeså godt bruge wordpress?

Jeg føler, selvom det jo er beregnet til blog, at være mere til at have med at gøre...

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 23:29

Du kan godt tage udgangspunkt i en template du så ændre - men det kan også laves fra bunden.

Du skal have super godt styr på html og css og også en slat php - og snakker vi joomla 1.5 skal der betydeligt mere php til hvis du vil udnytte mulighederne helt.

Jeg bruger en tekst editor (notetab light) og et billedbehandlingsprogram - så der er ikke rigtigt nogle guldkorn eller magiske genveje det er ren og skær arbejde der skal til.

Fra Nykøbing Sj
Tilmeldt 2. Jan 08
Indlæg ialt: 328
Skrevet kl. 23:36

Template til Joomla:

Først laver du et design i et billedbehandlingsprogram - Photoshop el.

Derefter laver du en (X)HTML side som du styler med en CSS-fil (HUSK tabeller er ikke en måde at lave design på Big Smile )

Når XHTML-filen og dit CSS ser rigtigt ud i de forskellige browsere der findes i dag og koden er tjekket her og her indsættes nogle simple koder I XHTML-filen der fortæller Joomla hvor den skal "placere" indholdet, menuerne, søgefeltet etc

Du skal også lave en  templateDetails.xml fil der fortæller lidt om det template du laver ....... æhh det er vist nemmere bare at se her

Man kan selvfølgelig også begynde med et eksisterende template og tilrette det. Det gør jeg for det meste selv i forhold til WordPress da der her findes 10.000 vis af gratis template (themes) som nemt kan tilrettes i CSS-filen. 

Og ja Wordpress er bestemt nemmere for din kunder at administrer...... ikke fordi Joomla er svært men fordi WordPress er så enormt brugervenligt.

Du skal være velkommern til at ringe eller sende mig en mail hvis du løber ind i problemer - Kontakt 

Fra Hellerup
Tilmeldt 26. Aug 07
Skrevet kl. 23:55

Ronnikc:

Du skal have super godt styr på html og css og også en slat php - og snakker vi joomla 1.5 skal der betydeligt mere php til hvis du vil udnytte mulighederne helt.

Jeg bruger en tekst editor (notetab light) og et billedbehandlingsprogram - så der er ikke rigtigt nogle guldkorn eller magiske genveje det er ren og skær arbejde der skal til.

Hvis nu vi siger jeg bruger Dreamweaver og photoshop, er det så noget der kan integreres med joomla?

Jeg kan rimeligt med html og css... og bruger mest code view i dreamweaver... men hvis man kunne integrere de 2 ting ville det være perfekt! :)

Fra Hellerup
Tilmeldt 26. Aug 07
Skrevet kl. 23:56

Morten_P_Andersen:

Du skal være velkommern til at ringe eller sende mig en mail hvis du løber ind i problemer - Kontakt 

Tak skal du have! :)

Kan være jeg tager dig på ordet!!!

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 23:57

Daniel fra D-form har lavet en exstension til Dreamweaver:

Personligt synes jeg ikke det kan betale sig at bruge Dreamweaver og lign. programmer da man ikke får den samme forståelse og dybde i den kode man arbejder med men hele tiden arbejder under forudsætning af den måde dreamweaver fortolker html og css på.

Fra Hellerup
Tilmeldt 26. Aug 07
Skrevet kl. 00:13

Ronnikc:

Personligt synes jeg ikke det kan betale sig at bruge Dreamweaver og lign. programmer da man ikke får den samme forståelse og dybde i den kode man arbejder med men hele tiden arbejder under forudsætning af den måde dreamweaver fortolker html og css på.

Nej, det har du helt ret i...

Jeg bruger nu også mest codeview, men det er måske nemmere bare at lave filerne i wordpad elle rlignende?

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 00:21

Jeg ved ikke om det er nemmere det er vel en vane sag - men jeg bruger som skrevet selv Notetab Light.

Den har linie nummerering og multi dokuments søg erstat (de eneste features jeg bruger).

Tilmeldt 28. Sep 07
Indlæg ialt: 1312
Skrevet kl. 09:13

Jeg bruger Dreamweaver til alt, mest fordi det var der jeg startede, ingen grund til at skifte over til Notetab Light så længe du holder dig i code view.

Så photoshop + dreamweaver er da efter min mening det helt rigtige valg i forhold til at designe dine sider til joomla. Som et plus kan Dreamweaver jo også tilkobles din FTP server så du kan ændre og tilpasse designet "live".

En side jeg arbejder på pt og som er lavet fra bunden (designmæssigt) er www.bilbåd.dk. Den er lavet som et design i photoshop og derefter skåret og sat op i Dreamweaver.

Da jeg startede med Joomla brugte jeg mange timer på at søge diverse sider igennem for at finde et template der "måske kunne bruges til den aktuelle side" og så adskillige timer på at tilrette det.

Men efterhånden fandt jeg ud af at det var meget nemmere og meget mere tidsbesparende at lave det fra bunden, mest fordi jeg så kunne efterkomme kundens ønsker 100%.

Du er også velkommen til at kontakte mig hvis du får brug for det.

Kasper Gadensgaard

Fra Hellerup
Tilmeldt 26. Aug 07
Skrevet kl. 13:03

Tak skal du have Gadensgaard...Jeg har nu downloaded den dreamweaver extension, men kan ikke helt gennemskue hvordan den virker...?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)