Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SMBA

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 31. Mar 07
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 15:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er.

Da jeg er studerende, er der som bekendt et loft over, hvor meget jeg må tjene ved siden af SU'en. I 2008 er beløbet 76.400 på årsbasis.

Da jeg har erhvervsarbejde ved siden af mine studier, kommer jeg meget tæt på dette beløb.

Jeg har samtidig nogle aktier, og handler en smule med disse. Problemet er, som den skarpsindige læser måske allerede har regnet ud, at jeg jeg ikke kan sælge ret mange aktier med fortjeneste, før jeg kommer over den magiske 76.400 kr's grænse, og dermed skal betale en del af min SU tilbage.

Dette leder mig frem til min overvejelse. Kunne jeg oprette et SMBA (som jeg har læst en smule om på dette forum), og skyde mine aktier ind som kapital? Det skal her siges, at beløbet er et stykke fra de 125.000 kr., det kræver at oprette et oprette et APS. Igennem SMBA'et kunne jeg så handle med aktier, og holde gevisnterne uden for min privatøkonomi.

Hvad siger de kyndige til denne problemstilling? Er den plausibel, horribel, eller ligefrem ulovlig?

Mvh

Alexander 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:08

Hej Alexander.May,

Lyder ret snart – også nok lidt for smart… Wink

Læs dette indlæg:

"SVAR: Tak for dit spørgsmål vedrørende etablering af et selskab med begrænset ansvar (SMBA). Jeg kan godt forstå, at du har svært ved at finde reglerne om SMBA’er. Der findes nemlig kun ganske få og sparsomme regler, og de findes i lovbekendtgørelse nr. 651 af 15. juni 2006 om visse erhvervsdrivende virksomheder, §3. Man har lavet denne paragraf for at sikre, at ingen virksomhed med begrænset hæftelse falder udenfor registreringspligt i Danmark.
Da det er lidt svært helt præcist at beskrive hvad en SMBA egentlig er for en størrelse, skal der dog ikke meget til, før en SMBA skal registreres på samme måde som aktie- eller anpartsselskaber, andelsselskaber eller kommanditselskaber.
Jeg kan ikke anbefale brug af et SMBA som ”selskabsform”. Der gælder ingen baggrundsret for den selskabsform, som i givet fald etableres, ligesom der ikke findes et regelsæt at falde tilbage på, hvis noget går i hårdknude. Det er under alle omstændigheder en opgave for en meget kompetent advokat at forestå udarbejdelsen af en selskabsaftale, hvis ikke man skal være på herrens mark. Omkostningen ved selskabsetableringen vil være væsentligt højere end for en anden kendt selskabsform. Selskabsformens ry er i øvrigt dubiøst og er egnet til at påkalde sig interesse og spørgsmål.
Hvis man for enhver pris vil undgå kapitalkravet på de kr. 125.000, som det kræver at stifte et anpartsselskab, ville jeg overveje at købe et engelsk limited (Ltd.) i stedet.
Advokat Ole Krabbe, Ret&Råd Silkeborg"

som jeg har tyvstjålet fra denne tråd > http://www.amino.dk/forums/t/21527.aspx > 19-03-2008 11:56

Det siger alt hvad der er og sige om SMBA selskaber…

Tilmeldt 31. Mar 07
Skrevet kl. 17:20

Mange tak for dit svar. Det er nok ikke fordelagtigt, jf. dit citat. 

Bjarne Andersen:
Der gælder ingen baggrundsret for den selskabsform, som i givet fald etableres, ligesom der ikke findes et regelsæt at falde tilbage på, hvis noget går i hårdknude.

Egentligt lidt underligt, at vi i en udviklet retsstat som Danmark, staidg har disse gråzoner?

Kunne man i givet fald oprette et personligt ejet selskab, og handle derigennem? Muligvis ordne det efter Virksomhedsordningen

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:25

Hej!

Nej...værdipapirer falder udenfor VSO!

Tilmeldt 31. Mar 07
Skrevet kl. 19:01

Så fik jeg også det på plads! :)

Mange tak for de hurtige svar. 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:37

Der er visse værdipapirer som godt må indgå i virksomhedsordningen: Obligationer og - mere interessant - såkaldte virksomhedsobligationer som mig bekendt mere er baseret på aktieindekset. Hvis du startede der - jeg siger ikke om det er en god eller dårlig ide investeringsmæssigt - og fik banket de nødvendige 125.000 kr. op kunne man senere omdanne det til et ApS. Formoder her at der er egentlig virksomhed udover investeringsaktiviteten.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 12:54

I dette givne tilfælde ville det så ikke være fint med et SMBA, der er jo ikke tale om at oprette et selskab som skal andet en at indeholde en mængde kapital. Der er jo hverken tale om at selskabet skal eje andet, skal være driftsselskab, senere skal omdannes, etc.

Enenste formål, som jeg ser det er at holde aktierne adskildt fra privatøkonomien og i det specifikke tilfælde er SMBA vel lige så velegnet som et APS eller et ltd for den sags skyld? Har jeg misforstået et eller andet?

Mvh Peder 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:23

Det ville ihvertfald kræve at man fik sikkerhed for at SMBA'et var omfattet af reglerne i selskabsskatteloven. Enten i forbindelse med erklæring fra udbyder eller i form af et bindende svar fra Skat. Dels af hensyn til SU men også af hensyn til den skattemæssige behandling af aktierne. Ellers kan  jeg såmænd godt følge dig. Mener bare at kunne huske at Alexander i en anden tråd også har syslet med noget virksomhed og tanker om holdingselskab.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:04
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Bjarne Andersen:
Lyder ret snart – også nok lidt for smart…

Alexander. Du har tænkt de rigtige tanker og du kan bare gøre det. Det er en HELT normal selskabsovervejelse om hvor aktiver og indtægter skal kanaliseres hen.

Advokat Krabbes kommentarer  er i en række henseender direkte fejlagtige, idet han dog korrekt henviser till een relevant lov.

Eksempelvis:

Krabbe:
lidt svært helt præcist at beskrive hvad en SMBA egentlig er for en størrelse

Det er ligesom et ApS, A/S, AmbA ETC et selskab med begrænset ansvar, hvor der er en generel opfattelse af, hvad det betyder.

Krabbe:
skal der dog ikke meget til, før en SMBA skal registreres på samme måde som aktie- eller anpartsselskaber, andelsselskaber

Helt forkert opfattelse. Det SKAL registreres i EogS som de andre selskabsformer. Registrering er forudsætning for afgrænsning OG begrænset ansvar.

Krabbe:
en opgave for en meget kompetent advokat at forestå udarbejdelsen af en selskabsaftale

Det skal medgives at hvad der ER meget simpelt sekretærarbejde KAN gøres umådeligt kompliceret af en kyndig advokat.

Krabbe:
Selskabsformens ry er i øvrigt dubiøst

Mener Krabbe virkelig, at Tryg i Danmark s.m.b.a  med en kapital på omkring KR 16,000,000,000 er dubiøs eller har et dårligt ry? Hvad med Odense Lufthavne og de andre meget store danske selskaber med SMBA hæftet til navnet?

Hvad med de store danske Andelsselskaber med tilføjelsen AmbA og som er reguleret af det samme lovgrundlag? 

Krabbe:
overveje at købe et engelsk limited (Ltd.) i stedet

Her vil Bent Z normalt straks fare i blækhuset for at fraråde noget så useriøst og jeg er helt enig med ham.

Det ville være forrykt for en lillebitte dansk virksomhed.

Bjarne Andersen:
Det siger alt hvad der er og sige om SMBA selskaber

Helt forkert. Det siger KUN noget om Krabbe. 

MVH fra Ejler

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:33

Eiler!

Jeg synes, at du kører for vidt med dit salgsgas.

Advokat Krabbe er trods alt en meget anset advokat, og du er kun en SMBA sælger. 

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)