Hej Amino'er. Da jeg er studerende, er der som bekendt et loft over, hvor meget jeg må tjene ved siden af SU'en. I 2008 er beløbet 76.400 på årsbasis. Da jeg har erhvervsarbejde ved siden af mine studier, kommer jeg meget tæt på dette beløb. Jeg har samtidig nogle aktier, og handler en smule med disse. Problemet er, som den skarpsindige læser måske allerede har regnet ud, at jeg jeg ikke kan sælge ret mange aktier med fortjeneste, før jeg kommer over den magiske 76.400 kr's grænse, og dermed skal betale en del af min SU tilbage. Dette leder mig frem til min overvejelse. Kunne jeg oprette et SMBA (som jeg har læst en smule om på dette forum), og skyde mine aktier ind som kapital? Det skal her siges, at beløbet er et stykke fra de 125.000 kr., det kræver at oprette et oprette et APS. Igennem SMBA'et kunne jeg så handle med aktier, og holde gevisnterne uden for min privatøkonomi. Hvad siger de kyndige til denne problemstilling? Er den plausibel, horribel, eller ligefrem ulovlig? Mvh Alexander
|
Hej Alexander.May,
Lyder ret snart – også nok lidt for smart…
Læs dette indlæg:
"SVAR: Tak for dit spørgsmål vedrørende etablering af et selskab med begrænset ansvar (SMBA). Jeg kan godt forstå, at du har svært ved at finde reglerne om SMBA’er. Der findes nemlig kun ganske få og sparsomme regler, og de findes i lovbekendtgørelse nr. 651 af 15. juni 2006 om visse erhvervsdrivende virksomheder, §3. Man har lavet denne paragraf for at sikre, at ingen virksomhed med begrænset hæftelse falder udenfor registreringspligt i Danmark.
Da det er lidt svært helt præcist at beskrive hvad en SMBA egentlig er for en størrelse, skal der dog ikke meget til, før en SMBA skal registreres på samme måde som aktie- eller anpartsselskaber, andelsselskaber eller kommanditselskaber.