Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Copyright på artikler skrevet af freelancere

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Feb 06
Indlæg ialt: 382
Skrevet kl. 14:41
Hvor mange stjerner giver du? :

I forbindelse med min planlægning af et nyt site skal jeg have lavet en række artikler skrevet af freelance journalister. Mit spørgsmål går på om det er mig som ejer copyrighten på artiklerne således at jeg kan sælge dem videre eller er det freelanceren?

Kan man alternativt indarbejde i aftalen at ophavretten overføres til mig og hvad vil det ca koste pr artikel af ca 1 side?

Fra Hillerød
Tilmeldt 10. Nov 07
Indlæg ialt: 2846
Skrevet kl. 15:05

Hvis der står klart i aftalen, at copyright og videresalgsrettigheder overgår til dig, er der ingen ko på isen.

Mht. pris må jeg være dig svar skyldig.

Fra Tårnby
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 92
Fra  IsenTekst - Indhold til Internettet Skrevet kl. 00:18

Hej Anders

Som udgangspunkt, skal du regne med, at journalisten har copyright til sin artikel, hvis I ikke har aftalt noget andet. Er der ikke lavet nogen skriftlig aftale, er der ikke helt sikkert, hvem der har ret. Men du har heller ikke automatisk fået ret til videresalg.

De fleste journalister skriver noget med småt på deres faktura om, at artiklen er til brug i en bestemt sammenhæng og ikke må bruges til andet uden tilladelse og ekstra honorar. Jeg vil tro, det koster 70-100% af den oprindelige pris at bruge en artikel i en ny sammenhæng.

Så du får nok svæt ved at få lov til at sælge artikler videre og det koster sandsynligvis så meget, at det næppe kan betale sig. Gør du det uden at spørge, risikerer du også "straf-tillæg" og den slags, når det bliver opdaget.

Journalistforbundet skriver en hel masse om ophavsret på sin hjemmeside. Måske kan det hjælpe dig lidt med emnet.

http://www.journalistforbundet.dk/sw1992.asp

Held og lykk med det nye site.

Henrik

Henrik A. Isen, Journalist DJ, iværksætter, webredaktør.
Indhold til Internettet: - IsenTekst.dk

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)