|
Hej Aminoer, Jeg er ved at starte firma op efter etableringskonto-ordningen.
I den forbindelse skal jeg ud og købe en ret kraftig computer (20.000,-) nogle kameraer og nogle programmer der også ligger i den høje ende (20-50.000 kr.)
Så vidt jeg har forstået skal jeg afskrive mindst 80% af mine indkøb for at kunne fradrage mine indskud i firmaet på selvangivelsen, men samtidig er de beløb jeg bruger på hard- og software så store at de ikke kan indgå som små-anskaffelser - og dermed kun kan afskrives med 25% om året....
Hvad gør jeg?
Mvh.
Martin Bech
3d-fabrikken.dk |
Jeg er ved at starte firma op efter etableringskonto-ordningen.
I den forbindelse skal jeg ud og købe en ret kraftig computer (20.000,-) nogle kameraer og nogle programmer der også ligger i den høje ende (20-50.000 kr.)
Så vidt jeg har forstået skal jeg afskrive mindst 80% af mine indkøb for at kunne fradrage mine indskud i firmaet på selvangivelsen, men samtidig er de beløb jeg bruger på hard- og software så store at de ikke kan indgå som små-anskaffelser - og dermed kun kan afskrives med 25% om året....
Hvad gør jeg?
Mvh.
Martin Bech
3d-fabrikken.dk
[/QUOTE]
Ikke forstået. Har du indskudt på en etableringskonto eller forventer du at gøre det.
Teknikken bag etableringskontoen er at du indskyder/binder et beløb på en etableringskonto og får fradrag som såkaldt ligningsmæssigt fradrag. Lad os sige at du har indskudt 100.000 kr. på kontoen. Du kan så hæve pengene når du har etableret dig og køber aktiver, udstyr o.l. til virksomheden. Du skal så bare nedskrive udstyret. I gamle dage skulle du nedskrive (forlodsafskrive) 100.000 kr. hvis du hævede 100.000 kr.
I dag skal du kun nedskrive 80.000 kr. når du får frigivet 100.000 kr.
Køber du udstyr for 40.000 kr. kan du tilsvarende kun få frigivet 50.000 kr.
Bliv gratis medlem