Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overskud i VSO

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Dec 06
Indlæg ialt: 396
Fra  NDXmedia Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg har nu ledt det meste af skat's hjemmeside igennem, kigget i indlæg her på amino og andet.

Spørgsmålet som jeg håber at finde et svar på er:

Jeg er sat til at skulle have et overskud på 10.000 i år. Hvis jeg tjener mere skal jeg betale ekstra skat.

Det jeg gerne vil vide er, om hvis vi nu siger at jeg har et overskud på 30.000 kr. ved årets slutning om jeg så bare kan investere 20.000 i varer og så er overskuddet 10.000, altså det tilladte eller tæller aktiver også med som overskud?

Måske synes nogle at det er et let spørgsmål, men vil hellere spørge end at lave fejl:o).

Med venlig hilsen

MBSP

Leger med  affiliate på Tilhusoghave.dk.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:06

Hej!

Ja..varelageret får indflydelse på overskuddet, idet du skal indtægtsføre det under vareforbruget.

Derfor bliver dit resultat ikke ændret på nogen måde.

Tilmeldt 25. Dec 06
Fra  NDXmedia Skrevet kl. 12:20

Tak for svaret Peter.

Vil det så sige at hvis jeg står i en situation med at jeg har 30.000 i overskud og kun meldt 10.000 til skat at den eneste måde jeg kan få det ned på det tilladte er f.eks at købe driftsmidler eller andet?

Med venlig hilsen

MBSP

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:24

Ja og her taler vi vel at mærke om driftsmidler som kan straksafskrives. Dvs. som er under bundgrænsen og er selvstændige driftsmidler. MEN: Hvorfor er det så afgørende for dig at få indkomsten ned på de 10.000 kr. af hensyn til hvad du er forskudsregistreret med. Du har jo mulighed for at foretage en frivillig indbetaling af skat på op til 40.000 kr. frem til 30/6. Jeg ville da istedet se på om det kan svare sig for dig at få indkomsten. Hvis du ikke betaler topskat kan det meget nemt blive en dyr besparelse. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 25. Dec 06
Fra  NDXmedia Skrevet kl. 13:59

Hej Bent

Må indrømme har ikke meget forstand på skat, men havde læst mig til at det var godt med VSO hvis man gerne ville opspare overskuddet i virksomheden og samtidig var studerende.

Problemet er at overskuddet påvirker mit fradag, som jeg bruger på min SU og da jeg ikke har tænkt mig at trække penge ud til mig selv, ville jeg se om der var en måde, sådan så jeg ikke skulle sætte mit evt. overskud op til f.eks. 50.000 kr. og istedet nedbringe overskudet vha. investering i vare lager eller driftsmidler.

Med venlig hilsen

MBSP

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 14:09

Okey. Du er på SU så er det en anden snak. Så er der ide i at nedbringe indkomsten. Enten via køb/afskrivninger eller via opsparede overskud i VSO:

Tilmeldt 25. Dec 06
Fra  NDXmedia Skrevet kl. 17:08

Tak for dine svar Bent

Er på SU indtil sommer næste år, så havde tænkt mig at overføre overskuddet fra næste år(2009) til 2010

så regnestykket ser således ud:

Overskud 2008 = 10.000

Betaler skat 28% af 10.000 =2800 kr.

Overskud efter skat 7200 kr.

Overskud 2009= 40.000

Overfører 30.000 til 2010(hvor jeg ikke er på SU)

Betaler skat 28% af 10.000 =2800 kr.

Overskud efter skat 7200 kr.

Overskud 2010=40.000

Opsparet overskud 2009(30.000)+overskud 2010=70.000

Betaler skat 28% af 70.000=19600 kr.

Samlet overskud efter skat 2010= 50400 kr.

Har jeg forstået det rigtigt?

I 2010 burde jeg så have nok aktiver til at omdanne min enkeltmandsvirksomhed til et aps via skattefri omdannelse.

Med venlig hilsen

;MBSP

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 00:59

Ja. For hver 100 kr. du tjener kan du opspare 100 kr. i virksomheden (konto for opsparet overskud). Heraf skal der svares 25% virksomhedsskat, alså 25.000 kr. Denne virksomhedsskat kan du betale via virksomheden uden at det betragtes som en hævning. Men det gør jo så at du ikke vil have aktiver nok i virksomheden til at omdanne i 2010, jf. at noget af overskuddet er gået til dækning af virksomhedsskat. 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)