Jeg overvejer at lade mit anpartsselskab leje eller købe en lejlighed og leje mig ind privat i en del af lejligheden.
Jeg gætter på, at jeg skal betale 50% af omkostningerne, hvis jeg bor i 50% af lejligheden? Hvilke love (og hvad indeholder de evt) gælder for opdelingen af lejligheden? Hvis det var erhver i privatbolig skal erhvervsdelen jo kunne lukket af og ikke være gennemgangsrum samt til opbevaring af private ejendele. Er der ligeledes begrænsende regler for dette?
PS: Hvis jeg ikke har forklaret mig godt nok til at få en brugbart svar, så må jeg prøve igen.
"Alle klare hoveder gentager siden Bacon, at der ikke er anden virkelig erkendelse end den, der hviler på iagttagne kendsgerninger." Bookmaker guide
Du har såmænd forklaret dig godt nok men du slipper ikke med 50% af omkostningerne. Du skal betale 6% af ejendommens værdi (anskaffelsessum) + faktiske udgifter i leje. Ellers vil du blive beskattet af delvis fri bolig Du kan så sige at du kun bebor halvdelen men du må påregne at skulle dokumentere at du ikke råder over resten også og det kan blive svært.
Hvis det var mig ville jeg købe lejligheden privat og leje ud til selskabet. Derved vil du også kunne sælge lejligheden skattefrit når den engang skal sælges.
Privat er jeg fattig, mine penge er indskydt som kapital i aps, og der står de så til kun 3.45 % i bankrente. Ved fx. at købe en ejerlejlgihed bruges de til noget fornuftigt.
Det var dog en mystisk regel, at lejer skal betale 6% af anskaffelsesprisen. Hvis jeg køber en lejlighed med plads til endnu en lejer, skal denne så også betale 6%? Hvem skal de penge betales til? Skal jeg betale dem til mit aps?, så laver jeg da en form for ekstra indskud.
"Alle klare hoveder gentager siden Bacon, at der ikke er anden virkelig erkendelse end den, der hviler på iagttagne kendsgerninger." Bookmaker guide
Det er en regel som gælder personer med bestemmende indflydelse på egen aflønningsform og hovedanpartshavere. Lejen skal betales til selskabet der så skal indtægtsføre den som leje. Lejer du derimod ud til en anden ekstern part vil lejen jo være givet ved den markedsleje som I aftaler.