|
I min frustration, sĂžger jeg lidt rĂ„d og vejledning her đ Jeg har fundet flere andre trĂ„de her, der kredser om samme problematik, men ingen af forklaringerne synes jeg giver et definitivt svar jeg kan bruge. SĂ„ jeg beklager at mĂ„tte oprette endnu en trĂ„d til samlingen đ TrĂ„de som reference (hvis nogen kunne have interesse): amino.dk/forums/t/292606.aspx amino.dk/forums/t/179482.aspx amino.dk/forums/t/273253.aspx amino.dk/forums/t/234057.aspx amino.dk/forums/p/316917/1897160.aspx# amino.dk/forums/t/300877.aspx amino.dk/forums/t/318025.aspx amino.dk/forums/t/304364.aspx amino.dk/forums/t/301138.aspx amino.dk/forums/t/317343.aspx amino.dk/forums/t/147697.aspx BemĂŠrk venligst, at jeg benytter revisor- og bogfĂžringsservice til mit regnskab. Problem: Min revisor fastholder at jeg skal betale personlig indkomstsskat af belĂžbet indbetalt for beskatning af overskud i VSO. Det kan jeg overhovedet ikke fĂ„ til at give mening, da jeg efter min opfattelse dermed bliver dobbeltbeskattet (som andre trĂ„de ogsĂ„ har pointeret). Jeg benytter en separat bankkonto til alt, der har med virksomheden at gĂžre, sĂ„ nĂ„r jeg refererer til virksomhedskontoen, er det denne jeg mener. Eksempel: Jeg har i 2024 haft et overskud i min virksomnhed pĂ„ 1.000.000. Jeg har lĂžbende overfĂžrt 600.000 fra virksomhedskontoen til mig selv, som reprĂŠsenterer min personlige indkomst. Ved Ă„rsrapporten lader jeg det resterende overskud pĂ„ 400.000 stĂ„ i virksomheden under VSO (bliver stĂ„ende pĂ„ virksomhedskontoen), hvilket bliver indberettet korrekt. Skat opkrĂŠver mig derfor 22% af de 400.000 i virksomhedsskat. Jeg hĂŠver derfor i 2025 88.000 fra virksomhedskontoen, for at betale virksomhedsskatten for 2024. Alt er derfor fint, tror jeg. Resultat: Ved udarbejdelse af Ă„rsrapport for 2025 kan jeg se min overfĂžrsel af de 88.000 bliver talt med i min personlige indkomst. Det pointerer jeg overfor min revisor, at jeg ikke mener er korrekt, da det jo er penge jeg har overfĂžrt indirekte til Skat (fra virksomhedskontoen til mig selv, og der fra til Skat via dankortbetaling). Min revisor fastholder dog at dette er korrekt mĂ„de at opgĂžre det pĂ„, hvilket fĂ„r VSO til, for mig, at ligne en virkelig dĂ„rlig ordning. Jeg er med pĂ„ at jeg fĂ„r de 88.000 retur, nĂ„r jeg engang vil benytte det opsparede overskud, hvorefter jeg i stedet bliver personligt beskattet af dem. Men jeg er jo allerede blevet personligt beskattet af de 88.000, fordi de i Ă„rsrapporten for 2025 figurerer som personlig indkomst. Som jeg forstĂ„r min revisor, sĂ„ betaler jeg fĂžrst personlig indkomstskat af de 88.000, da de bliver betragtet som personlig indkomst (privat hĂŠvning). Derefter bliver jeg igen personlig indkomstbeskattet, nĂ„r jeg engang vil udbetale det opsparrede overskud til mig selv. Konklusion: Jeg er helt Ă„ben overfor, at jeg mĂ„ske ikke har registreret de hĂŠvede virksomhedsskattebetalinger korrekt eller rettidigt, men sĂ„ bĂžr revisor vel kunne gĂžre opmĂŠrksom pĂ„ dette, og samtidig fĂ„ det rettet. Jeg er frustreret, da jeg netop betaler for en revisorservice, for at der skulle vĂŠre styr pĂ„ den slags, nĂ„r VSO ikke egner sig til gĂžr-det-selv regnskab. Hvis revisor er korrekt (hvilket jeg et eller andet sted hĂ„ber), sĂ„ skal man jo have opsparret formue, for at kunne betale den ekstra personlige indkomstskat for VSO overskudsskatten. HĂ„ber jeg kan fĂ„ nogle argumenter til en snak med revisor, i stedet for jeg blot kan sige, at jeg absolut ikke forstĂ„r fordelen ved VSO, hvis revisors fortolkning er korrekt. PĂ„ forhĂ„nd tak đ€ /SĂžren |
Jeg er ikke ekspert, men har siddet med en lignende sag.
Jeg mener konklusionen var at virksomhedens skat naturligt er en hævning i virksomhedens regnskab og derved en overførsel ud af virksomheden i vso, som således er at sidestille med en hævning.
Ved opgørelse af hævninger i vso ses dog bort fra virksomhedsskat, - ikke svarende til de betalte aconto skatter, men derimod svarende til den beregnede virksomhedsskat af det reelt opsparede overskud.
Hvis du havde betalt skatten i 2024 havde den været at betragte som en hævning, men kunne da neutraliseres af virksomhedsskatten.
Da du først betaler i 2025, så er det der hævningen er, og der kan kun ske fradrag for virksomhedsskat for samme indkomst år hvis der er noget.
Som sagt, ikke ekspert, men tror din revisor har ret.
Og der er desværre ikke noget revisoren kan gøre ved en virksomheds banktransaktioner i et tidligere regnskabsår.
Bliv gratis medlem