Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

VSO og personbeskatning af virksomhedsskat

Side 1 ud af 1 (4 indlĂŠg)
  • 1
Tilmeldt 1. Sep 26
IndlĂŠg ialt: 2
Skrevet kl. 14:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Aminobrugere,

I min frustration, sĂžger jeg lidt rĂ„d og vejledning her 😊

Jeg har fundet flere andre trĂ„de her, der kredser om samme problematik, men ingen af forklaringerne synes jeg giver et definitivt svar jeg kan bruge. SĂ„ jeg beklager at mĂ„tte oprette endnu en trĂ„d til samlingen 🙈

TrÄde som reference (hvis nogen kunne have interesse):
amino.dk/forums/t/292606.aspx
amino.dk/forums/t/179482.aspx
amino.dk/forums/t/273253.aspx
amino.dk/forums/t/234057.aspx
amino.dk/forums/p/316917/1897160.aspx#
amino.dk/forums/t/300877.aspx
amino.dk/forums/t/318025.aspx
amino.dk/forums/t/304364.aspx
amino.dk/forums/t/301138.aspx
amino.dk/forums/t/317343.aspx
amino.dk/forums/t/147697.aspx

BemĂŠrk venligst, at jeg benytter revisor- og bogfĂžringsservice til mit regnskab.

Problem:
Min revisor fastholder at jeg skal betale personlig indkomstsskat af belÞbet indbetalt for beskatning af overskud i VSO. Det kan jeg overhovedet ikke fÄ til at give mening, da jeg efter min opfattelse dermed bliver dobbeltbeskattet (som andre trÄde ogsÄ har pointeret).
Jeg benytter en separat bankkonto til alt, der har med virksomheden at gÞre, sÄ nÄr jeg refererer til virksomhedskontoen, er det denne jeg mener.

Eksempel:
Jeg har i 2024 haft et overskud i min virksomnhed pÄ 1.000.000. Jeg har lÞbende overfÞrt 600.000 fra virksomhedskontoen til mig selv, som reprÊsenterer min personlige indkomst.
Ved Ärsrapporten lader jeg det resterende overskud pÄ 400.000 stÄ i virksomheden under VSO (bliver stÄende pÄ virksomhedskontoen), hvilket bliver indberettet korrekt. Skat opkrÊver mig derfor 22% af de 400.000 i virksomhedsskat. Jeg hÊver derfor i 2025 88.000 fra virksomhedskontoen, for at betale virksomhedsskatten for 2024. Alt er derfor fint, tror jeg.

Resultat:
Ved udarbejdelse af Ärsrapport for 2025 kan jeg se min overfÞrsel af de 88.000 bliver talt med i min personlige indkomst. Det pointerer jeg overfor min revisor, at jeg ikke mener er korrekt, da det jo er penge jeg har overfÞrt indirekte til Skat (fra virksomhedskontoen til mig selv, og der fra til Skat via dankortbetaling). Min revisor fastholder dog at dette er korrekt mÄde at opgÞre det pÄ, hvilket fÄr VSO til, for mig, at ligne en virkelig dÄrlig ordning.

Jeg er med pÄ at jeg fÄr de 88.000 retur, nÄr jeg engang vil benytte det opsparede overskud, hvorefter jeg i stedet bliver personligt beskattet af dem. Men jeg er jo allerede blevet personligt beskattet af de 88.000, fordi de i Ärsrapporten for 2025 figurerer som personlig indkomst.
Som jeg forstÄr min revisor, sÄ betaler jeg fÞrst personlig indkomstskat af de 88.000, da de bliver betragtet som personlig indkomst (privat hÊvning). Derefter bliver jeg igen personlig indkomstbeskattet, nÄr jeg engang vil udbetale det opsparrede overskud til mig selv.

Konklusion:
Jeg er helt Äben overfor, at jeg mÄske ikke har registreret de hÊvede virksomhedsskattebetalinger korrekt eller rettidigt, men sÄ bÞr revisor vel kunne gÞre opmÊrksom pÄ dette, og samtidig fÄ det rettet.
Jeg er frustreret, da jeg netop betaler for en revisorservice, for at der skulle vÊre styr pÄ den slags, nÄr VSO ikke egner sig til gÞr-det-selv regnskab.

Hvis revisor er korrekt (hvilket jeg et eller andet sted hÄber), sÄ skal man jo have opsparret formue, for at kunne betale den ekstra personlige indkomstskat for VSO overskudsskatten.

HÄber jeg kan fÄ nogle argumenter til en snak med revisor, i stedet for jeg blot kan sige, at jeg absolut ikke forstÄr fordelen ved VSO, hvis revisors fortolkning er korrekt.

PĂ„ forhĂ„nd tak đŸ€—

/SĂžren
Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
IndlĂŠg ialt: 3350
Skrevet kl. 17:08

Jeg er ikke ekspert, men har siddet med en lignende sag.

Jeg mener konklusionen var at virksomhedens skat naturligt er en hævning i virksomhedens regnskab og derved en overførsel ud af virksomheden i vso, som således er at sidestille med en hævning.

Ved opgørelse af hævninger i vso ses dog bort fra virksomhedsskat, - ikke svarende til de betalte aconto skatter, men derimod svarende til den beregnede virksomhedsskat af det reelt opsparede overskud.

Hvis du havde betalt skatten i 2024 havde den været at betragte som en hævning, men kunne da neutraliseres af virksomhedsskatten.

Da du først betaler i 2025, så er det der hævningen er, og der kan kun ske fradrag for virksomhedsskat for samme indkomst år hvis der er noget.

Som sagt, ikke ekspert, men tror din revisor har ret.

Og der er desværre ikke noget revisoren kan gøre ved en virksomheds banktransaktioner i et tidligere regnskabsår.

Tilmeldt 1. Sep 26
IndlĂŠg ialt: 2
Skrevet kl. 17:38
Tak for svaret, der jo desvĂŠrre er lidt nedslĂ„ende, i forhold til mine skatteforhold 😅

Jeg kĂžrte lige problematikke igennem Claude (AI), hvilket jeg mĂ„ske burde have gjort noget fĂžr 🙈
I bilagene til oplysningsskemaet fra min revisor, er der i 2024 opgÞrelsen hensat det korrekte belÞb til betaling af virksomhedsskatten. Derfor burde de kunne hÊves i 2025, uden at pÄvirke min personlige indkomst.

SÄ ifÞlge Claude bÞr revisoren kigge pÄ det igen. Men nu har Claude jo fordelen af, at have adgang til oplysningsskemaerne.
AI er pÄ ingen mÄde sandsigerske, men jeg skal i hvert fald have en snak med min revisor igen.

Jeg skal nok opdatere trÄden omkring resultatet, sÄ andre kan drage nytte af det.

/SĂžren
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
IndlĂŠg ialt: 46834
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:47

Endeligt lad revisor svare og det her er blot tilskud:

I VSO er virksomhedsskatten en skat af virksomhedens overskud, ikke af din personlige indkomst.Når du betaler den, sker det typisk fra virksomhedens midler, og det skal ikke udløse personlig beskatning, hvis det er korrekt bogført som betaling af virksomhedsskat

Så længe beløbet er hensat i 2024‑regnskabet til virksomhedsskat, kan du i 2025 hæve det til betaling uden at det påvirker din personlige indkomst. Det er altså en neutral hævning, der ikke skal beskattes personligt.

venligst John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlĂŠg)