Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Finansering af ApS - skatteteknisk spørgsmål

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg fik lige et spørgsmål fra en kammerat, som jeg gerne vil have lidt feedback på herinde.

Han er interesseret i at stife et ApS og ønsker at indskyde pengene kontant, da det ikke økonomisk er et problem og han føler det er løsningen med mindst papirarbejde (i stedet for at en revisor skal vurde om evt. aktiver reelt har en samlet værdi på 125.000 kroner).

Spørgsmålet går så på: De penge han skyder ind er jo beskattede. Han ville selvføglelig være træt af at komme til at betale skat af dem én gang til - kan de trækkes ud uden at svarer skat af dem igen til sin tid?

Som jer ser det er der selvfølgelig mulighed for at vende problemstillingen om, ved istedet at skyde pengene ind på en fradragsberettiget etableringskonto. Så skulle den jo være klaret - derfor er ovenstående dog relevant, ligesom der måske er problemer i forbindelse med etableringskontoen som jeg kan have overset.

Når firmaet kommer tættere på en realitet, skal der selvfølgelig en revisor på. Derfor er det stadig interessant med et svar på ovenstående tanker allerede nu :) 

Tilmeldt 24. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 20:38

Kort og godt - nej!

Pengene er som du skriver allerede beskattet én gang, og derfor skal der ikke betales skat igen. Pengene indgår i selskabets anpartskapital, som du frit kan få igen ved lukning af ApS... 

Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 21:05

Hejsa Tommy

Kan man læse ud af dit indlæg, at din kammerat rent faktisk har en personlig virksomhed i forvejen, som han ønsker at flytte over i ApS'et? I givet fald vil overdragelsen af virksomhedens aktiver (herunder goodwill) være skattepligtig for ham. Derfor kan det, på trods af det øgede papirarbejde, være relevant at overveje en skattefri virksomhedsomdannelse i en sådan situation.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:12

Mathias L:

I givet fald vil overdragelsen af virksomhedens aktiver (herunder goodwill) være skattepligtig for ham.

Hej Mathias,

Tak for påmindelsen, den nuance havde jeg faktisk slet ikke tænkt på.
Jeg har dog fået bekræftet, at det ikke drejer sig om en omdannelse af hans eksisterende virksomhed. De to kommer til at køre samtidig men på hver deres område og pengene til indskuddet bliver ikke trukket fra som en udgift i den eksisterende virksomhed.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:02

Nu skriver du jo at der er en eksisterende virksomhed. Er der tale om at de opstarter en ny aktivitet som skal fungere sideløbende med denne eksisterende virksomhed eller er der  reelt set tale om at de flytter aktiviteten i den eksisterende virksomhed over i selskabet. I sidstnævnte situation har Mathias fat i den lange ende.

Noget helt andet er at der kan være god ide i at den eksisterende virksomhed også kommer i selskabsform.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)