Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb og salg af brugte varer

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Oct 25
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 21:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg arbejder inden for videoproduktion som freelancer og i projektansættelser. Derfor har jeg en lille enkeltmandsvirksomhed, som jeg kører mine freelance-opgaver igennem. Men nu har jeg tænkt mig at udvide min lille forretning med salg af brugte varer. Det kan være tøj, møbler, kameraudstyr - ja, alt muligt, som jeg finder i eksempelvis genbrugsbutikker og sælger videre med profit online gennem DBA, Facebook Marketplace, osv.. Altså som en lille sideforretning jeg kan supplere mine freelanceopgaver med, når der er tid til det. Jeg har fået tilladelse fra politiet til at handle med brugte varer. Men jeg har et par spørgsmål til formalia, som jeg håber nogen herinde kan hjælpe med. Det handler især om brugtvaremomsen.

Jeg kan jo med fordel bruge brugtvaremomsen, men synes det virker ret kompliceret.
Lad os sige at jeg finder et bord i en genbrugsbutik til 100 kroner, som jeg kan sælge videre til 1000 kroner. I de genbrugsbutikker jeg tænker at handle i, er der ikke moms på (Røde Kors, Kirkens Korshær, osv.) Vil jeg så bare kunne bogføre kvitteringen fra genbrugsbutikken i mit regnskab, eller skal der udformes en særlig kvittering for at den kan bruges i forhold til brugtvaremomsen? Det synes jeg at jeg læste noget om, og det besværliggør det jo noget, da jeg tvivler på at de søde gamle damer i genbrugsbutikken kan lave sådan en.
Hvis jeg synes det er for bøvlet med brugtvaremoms, er det så tilladt bare at betale fuld moms på de varer jeg sælger og helt droppe brugtvaremomsen?

Jeg tænker også på at købe ind i andre europæiske lande. Hvad skal jeg være OBS på her? Eksempelvis hvis jeg køber brugte varer i en genbrugsbutik i Sverige eller Italien, kan jeg så bare bruge den kvittering jeg får fra butikken i mit regnskab?
Hvis jeg handler varer på et marked i Italien er der jo sjældent (aldrig) kvittering. Hvordan løser man den i forhold til at bogføre købet efter reglerne?

Jeg håber I kan hjælpe!
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)