Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fejl i årsregnskab (tror jeg), hvordan finder jeg ud af det ?!

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 7. Nov 22
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 10:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej! Første årsregnskab blev afsluttet af revisor som arbejder sammen med min bogholder (senere er samarbejdet med bogholder afsluttet), første regnskabsår var fra 1/7-23 til 31/12-24. Selskabskapitalen er på 60000kr. ApS selskab.

I årsregnskabet står der at der var et overskud på 72000kr, det kan jeg på ingen måde få til at gå op med hvordan jeg oplevede det. Det store problem er at jeg fik en bogholder på omkring september 2024 som så flyttede mig fra Dinero over i E-Conomic og på den måde mistede jeg fuldstændig overblikket og følelsen af kontrol. Da udkastet til årsregnskabet blev lavet gjorde jeg bogholder opmærksom på at jeg mener der er en fejl i regnskabet omkring overskuddet som jeg ikke mener kan være så højt. Det resulterede kort sagt i at bogholder afsluttede samarbejdet. Jeg har aldrig beskyldt bogholder for svindel, bogholder havde ikke adgang til bankkonti.

Så konkrete spørgsmål er som følgende:

Startkapital; firmaet blev startet med en kapital på 60000kr, de penge blev brugt på depositum og udgifter ved at starte et værksted. Så forstår jeg det som om at de første 60000kr der kommer i overskud vil fylde den post igen og ikke indgå i et overskud. Er det helt forkert ?

Fejl i regnskab; jeg er tilbage i Dinero og vil selv stå for "daglig drift", altså gængs bogføring og fakturering og finde en bogholder som gider hjælpe mig 4 gange om året eller lignende. MEN, hvordan finder jeg ud af om der er en fejl i det regnskab jeg modtog, når jeg kigger i banken og den fortæller mig indtægter mod udgifter går det ikke op med de 72000kr kunne være i overskud. Der skulle rigtig nok have været 70000kr i "overskud" mod de penge som er kommet ud af banken men når man holdet det beløb op mod startkapital/selskabskapital så er der 10000kr tilbage. 

Jeg er med på det er en grov måde at stille det hele op på men jeg taler ikke revisor så en stor del af regnskabet er sort snak for mig. Håber virkelig nogen gider forklare mig noget af det her.

Mvh . Simon

Tilmeldt 3. Jun 24
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 11:39

Simon:
Startkapital; firmaet blev startet med en kapital på 60000kr, de penge blev brugt på depositum og udgifter ved at starte et værksted. Så forstår jeg det som om at de første 60000kr der kommer i overskud vil fylde den post igen og ikke indgå i et overskud. Er det helt forkert ?

Du skulle nok have stolet lidt mere på bogholder og revisor. Og bedt dem om at forklare  tallene. Om de har lavet fejl eller ej kan vi ikke udtale os om. Men det virker til at mangler lidt regnskabsforståelse.  Eksempelvis er et depositum  ikke en udgift. Ligesom der kan være udgifter som skal/er afskrives over flere år.

Fra København
Tilmeldt 7. Nov 22
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:44

Tak for dit svar, jeg stolede jo blindt på bogholder, det var ikke mig der afsluttede samarbejdet. Jeg er ikke i tvivl om de ting du nævner.

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1112
Skrevet kl. 15:14
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Det lyder som om du forsøger at få styr på, hvordan dit årsregnskab hænger sammen med bankens bevægelser og din selskabskapital. Det er en sund og nødvendig tilgang, især når du selv vil stå for den daglige drift i Dinero. Her er en trinvis måde at gribe det an på:

🔍 Sådan kan du kontrollere om der er fejl i regnskabet

1. Afstem bank mod regnskab

• Gennemgå bankkontoens bevægelser for hele regnskabsåret.

• Sammenlign med bogførte indtægter og udgifter i Dinero.

• Tjek om alle banktransaktioner er korrekt bogført (indtægter, udgifter, overførsler, moms, løn, pension osv.).

2. Forstå selskabskapitalens rolle

• Selskabskapitalen (fx 60.000 kr.) er ikke en udgift, men en egenkapitalpost.

• Hvis du har brugt selskabskapitalen på fx depositum og opstart, så vil det fremgå som aktiver (fx “depositum” eller “inventar”) i balancen.

• Overskuddet på 72.000 kr. er et resultat af årets drift og lægges oveni egenkapitalen, ikke “fylder op” selskabskapitalen.

3. Afstem egenkapital

• Startkapital: 60.000 kr.

• Årets overskud: 72.000 kr.

• Egenkapital ultimo burde være ca. 132.000 kr. – medmindre der er hævninger, udlodninger eller tabte aktiver.

• Hvis du kun ser 10.000 kr. tilbage i banken, kan det skyldes:

• Investeringer (fx depositum, værktøj, inventar)

• Udgifter der er afskrevet over tid

• Hævninger til dig selv

• Momsbetalinger eller skat

4. Tjek afskrivninger og aktiver

• Mange udgifter (fx værktøj, maskiner) afskrives over flere år og påvirker ikke bankbeholdningen direkte.

• Depositum er ikke en udgift, men en aktivpost – pengene er stadig “dine”, bare bundet.

5. Brug Dinero til at rekonstruere

• Genopret regnskabsåret i Dinero med bankimport og bilag.

• Brug “kontospecifikation” og “resultatopgørelse” til at se, hvordan overskuddet er beregnet.

• Tjek balancen for at se, hvor pengene “er blevet af”.

🧠 Tip til fremtidig kontrol

• Brug Dinero’s bankafstemning løbende.

• Lav kvartalsvise gennemgange med en bogholder – fx i januar, april, juli og oktober.

• Sørg for at forstå forskellen på resultatopgørelse (drift) og balance (formue og gæld).

Hvis du vil, kan jeg hjælpe dig med at opstille en konkret tjekliste eller gennemgå et eksempelregnskab. Du kan også uploade din årsrapport eller Dinero-data, så vi kan analysere det sammen. Skal vi tage fat på det?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46691
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:24

Depositum feks er bytte af penge i bank mod tilgode depositum og giver ikke udgift og sådan er der meget andet som ikke er udgift
Du kan SLET ikke bruge hvad der er i banken, til at vurdere overskud. Der kan være minus i bank og overskud stadigt.
Du skal IKKE bogføre selv men få hjælp af kyndig

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Feb 25
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 18:11
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Svaret fra @kah er skrevet med AI. Det er den her bruger åbenbart begyndt på. Pas MEGET på. AI-svar er relativt nemt at genkende - især hvis man som @kah er ekstremt dårlig til, at bruge det.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)