Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Messe i Kina - tips og tricks?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Ry
Tilmeldt 2. Jul 05
Indlæg ialt: 223
Skrevet kl. 17:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey

Jeg skal på Canton Fair i april, og er igang med at forberede mig.

Har du tips og tricks, i forbindelse med forhandling og handel på messer/med kinesere, så skriv gerne. 

Fra Ribe
Tilmeldt 19. Dec 06
Indlæg ialt: 288
Fra  Interim Manager Skrevet kl. 03:13

The Golden Elephant i Guangzhou servere billige fadøl under messen.. det var sku da et brugbart råd ; )

Ellers; vær opmærksom på ikke at samle alt for meget tilbudsmateriale sammen da det meget hurtigt bliver uoverskueligt, møder du leverandører du gerne vil i infight med så vær høflig i din opførsel, modtag visitkort med begge hænder og brug 15-20 sekunder på at studere kortet, eventuelt få lavet en kinesiske oversættelse af dit eget kort.. (engelsk på den ene side, kinesisk på den anden).. Glem alt om at forhandle prisen på stedet (medmindre det er en kasse bolsjer du køber), brug istedet tiden på at opbygge noget Guanxi (google for forklaring) da den pris du aftaler på messen højst sandsynligt alligevel vil ændres hvis du i leverandørens øjne blot er endnu en langnæse der blot vil lave profit.. Brug resten af marts på at lære et par kinesiske gloser (hej, farvel, mange tak) .. igen høflighed.. En rigtig god ide er det også at leje en tolk for et par dage.. De fleste af leverandørene på kanton har deres egne engelsk talende folk med, men ofte kan de ikke helt leve op til det engelsk niveau de har lovet..

Martin.    

Selvstændig Interim Manager med speciale i sourcing og etablering i Kina. 12 års erfaring med SCM, 5 år bosat i Kina. www.njt.dk

Fra Skanderborg/Qingdao
Tilmeldt 27. Mar 08
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 02:45

Hej

Nu kommer det jo så an på hvad det er du skal købe og om du bare søger hurtige billige produkter eller om du ønsker at finde en leverandør til et længerevarende business partnerskab.

Hvis det er det sidste, så er det en god idé at booke nogen ekstra dage efter messen, hvor du kan tage ud til fabrikkerne, se faciliteterne og møde de mennesker du vil komme til at arbejde sammen med når/hvis i starter et samarbejde.

Jeg får altid en bedre fornemmelse for leverandøren når jeg også besøger fabrikken. Spørg blandt andet ind til deres kvalitetssystemer og spørg ind til hvem deres andre kunder er. Nu ved jeg ikke hvilken branche du er i, men det siger meget om en leverandør hvem leverandøren ellers arbejder sammen med, har jeg erfaret.

Håber det var til lidt hjælp.

Med venlig hilsen

Anne Blirup

Fra Ry
Tilmeldt 2. Jul 05
Indlæg ialt: 223
Skrevet kl. 17:02

Tak for jeres tips!

Den med The Golden Elephant er især brugbar ;-) 

Fra Ikast
Tilmeldt 23. Mar 11
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 17:54
Jeg har tidligere erfaret at det er en stor fordel at du på dit visitkort skriver tydeligt din rang i firmaet adm. direktør , sales manager eller hvad det måtte være , kineserne har stor respekt for din placering i firmaet , jo højere jo bedre , de vil ikke bruge tid på at forhandle noget som helst med en på gulvet, næst derefter gå efter at få agenturet på produktet, og sorter i produkterne når du kommer hjem markedsanalyser det danske, svenske, og finske samt norske marked for muligheden for netop det produkt du ønsker at få på markedet og først derefter afgiv en reel ordre. forhandel aldrig pris på stedet. de har stor respekt for seriøse samarbejdspartnere som virker seriøse omkring deres produkt og med tiden kan bringe det ud på det nordiske marked .
håber det var bedre viden end hvor du skal få dine fadbamser. vær så proffessionel som muligt , men udstrål en kanon selvtillid som havde du 300 ansatte der springer når du siger det så er du et langt stykke af vejen når det gælder handel med kinesere.
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)