Sidder og skal have det sidste på plads i årsregnskabet... håber jeg da det er ved og være. Min situation: Ejer webshop med legetøj, interiør o.lign til børn. Når jeg køber varer hos mine leverandører bogfører jeg på hhv. kreditor og vareforbrug (driftkonto). Derefter kreditor og bank. Men hvordan er det så lige nu, med vareforbrug kontra varelager i status? Kan I hjælpe mig? Hvad er det letteste osv.? //Githa |
Den omvendte verden i dit regnskab..
Normal procedure burde være:
Du køber en vare hos en kreditor og man bogfører i status varekøbskonto og kreditor.
Altså du burde kunne taste købsfaktura direkte ind i regnskabet vare for vare og den posterer automatisk hen i de korrekte kontier.
Herefter sælger du en vare og bogfører dette salg i driftkontoen Salg og i status Moms og Lagerkonto
Det burde også bogføres automatisk i korrekte kontier når du laver en kundefaktura.
Når kvartal og/eller året er slut, optæller du lageret og regulerer for fejl og mangler.
Her får du så en ny lagersaldi i købsværdi.
Differencen mellem optalt købsværdi bogføres i status vareforbrugskonto
Nu har du så det reelle og korrekte vareforbrug og din lagerkonto viser korrekt lagerværdi efter din optælling.
Håber det kan hjælpe dig..
Har du ikke tidligere spurgt om netop, hvordan man bogfører med lagerkonto i status?
mvh