Vores Grundejerforening vil starte årlig opsparing til nogle specifikke fremtidige større udgifter. Er klar over, at udgifterne skal være indeholdt i vedtægterne. Har tænkt at bogføre denne opsparing sådan. Det ekstraordinære opsparede beløb debiteres bankkontoen, og krediteres en ny balancekonto, som årligt forøges med det årlige beløb. Vi fastholder vores eneste bankkonto.
Selvfølgelig enig i at den ekstraordinære medlemsindtægt bogføres i kredit og på bankens konto i debet.
Men når det er besluttet, at der skærmes en del af disse indtægter til opsparing til f.eks. astfalt på vores private vej til brug om ca 10 år, så vil jeg bogføre det opsparede beløb i kredit på en ny statuskonto (astfalt), og debitere på egenkapitalkontoen. Eller bør jeg debitere på driftens konto for medlemsindtægter. På forhånd tak. Kugul
jeg ville bruge excel og lade det stå på banken som hele tiden bør stemme - det gør den også med det du beskriver, men så er egenkapital vel gal - med mindre du kan gøre det i en gruppe der lægges sammen - til samlet egenkapital - men hvad glæde har du af det? Der står jo stadigt det store beløb i banken - men din måde kan da fungere. Det er ikke som man ville gøre i et selskabsregnskab
Enten ville jeg har to bankkonti eller blot vide, at xxx.xxx kr i banken hører til asfalt via en excel - og i excel budget og regnskab til generalforsamlingsvisning - køre kolonne vejfond for sig
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER