Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forsikringsudbetaling via egen enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 31. Jan 25
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 16:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle,

Jeg står i den situation at der er sprunget et vandrør i privaten og forsikringen er igang med at indhente tilbud fra håndværkere.

De bringer naturligvis vores hjem nogenlunde tilbage i den stand som det var i før skaden og jeg tænker det vil koste mit forsikringsselskab i omegnen af 40 - 50.000 plus moms.

Nu er det sådan at jeg alligevel skulle til at renovere gulve inden for en overskuelig fremtid, hvilket betyder at det hele alligevel skal bankes op og køres væk.

Jeg har aftalt med forsikring at jeg kan vælge at udføre rep selv og venter egentlig kun på et beløb fra dem.

Måden jeg kan blive godtgjort på, er at indsende kvitteringer for materialer, værktøj og blive afregnet ca. 100,- i timen.

Hvis jeg derimod kan sende faktura på mine timer, har de bilag på det og kan afregne mig en højere timeløn. Jeg kan i virkeligheden sende dem en faktura på hele beløbet på en gang og slipper for en masse papirbøvl.

Jeg er momsregistreret, så jeg kan egentlig godt fakturere dem - nu er spørgsmålet så: er det lovligt når nu arbejdet foregår i eget hjem?

Jeg er med på at jeg ikke må indtage materialeforbruget i mit regnskab - men man kan vel argumentere for indkøb af værktøj, som jeg i princippet sagtens kan bruge i min lille virksomhed. Jeg laver bl.a. haver og ejendomsservice, samt netværk, adgangskontrol og overvågning.

Eller er der mon en endnu smartere løsning?

Venlig hilsen
Henrik Mortensen
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47192
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:01

Det ville jeg aldrig gøre uden bindende OK fra SKAT - det virker klart som sammenblanding af privat og erhverv og for mig klart - nej

vh John Hannover

Tilmeldt 31. Jan 25
Skrevet kl. 20:20
Hej John, tak for dit svar

Cookie - John Hannover:

Det ville jeg aldrig gøre uden bindende OK fra SKAT - det virker klart som sammenblanding af privat og erhverv og for mig klart - nej

vh John Hannover

Mener du også det i forhold til fakturering af timer - der betaler jeg jo moms og skat?

Jeg sender derudover faktura for materialer til forsikring, så de således ikke indgår i virksomhedens regnskab og dermed ikke udløser fradrag i hverken moms eller skat.

Alternativet er udbetaling fra forsikringen på 100,- i timen skattefrit, op til det antal håndværkertimer +25%, som forsikringen har fået tilbud på. Lad os bare sige der samlet ligger 50 timer á 400 plus moms i tilbud.

Så:

Fakturering 50 timer á 500,- = moms: 5.000,- skat: 7.400,- tilbage til mig: 12.600,-

eller

Udbetaling af 50 timer +25% á 100,- = moms: 0,- skat: 0,- tilbage til mig: 6.250,-

Jeg kan umiddelbart ikke se andet end en fordele i statskassens retning.

At jeg så vælger at investere indkomsten i mit hus er vel ikke anderledes end hvis indkomsten kom fra en anden aktivitet jeg har foretaget fra min laptop i dagligstuen? Jeg får da noget mere beton og gulvvarmerør i første eksempel :)

Venligst

Henrik
Tilmeldt 31. Jan 25
Skrevet kl. 20:26

Efter istandsættelsen kan jeg vel i virkeligheden sælge evt  indkøbt værktøj til mit firma, hvis det er relevant i forhold til de aktiviter jeg har til fair markedspris?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47192
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:12

t

Henrik Mortensen:
Mener du også det i forhold til fakturering af timer - der betaler jeg jo moms og skat? 
Absolut ja med mindre du lever af at lave den slags til alle mulige andre kunder. Armslængde mm overholdes slet ikke

At forsikringsselskabet accepterer det - med mindre du lever af den slags arbejde i forvejen i din EMV, fatter jeg heller ikke

Tal med en revisor i alle fald - 

vh John Hannover

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)