Hvad gør jeg, når en aftale om betaling med gavekort bliver ignoreret?
Jeg har udført en service for et kendt dansk tøjbrand som selvstændig. Aftalen var, at min ydelse skulle honoreres med et gavekort til virksomheden på 10.000 kr. Dette blev indgået som en form for “tjeneste”, da virksomheden befandt sig i en økonomisk vanskelig situation, men arbejdede på en forbedring under en nyansat CEO. Jeg valgte at hjælpe, både på grund af den udfordrende situation og fordi jeg tidligere har haft en god relation til ejeren af virksomheden.
Nu oplever jeg desværre, at virksomhedsejeren – eller den person, jeg indgik aftalen med – ignorerer mig.
Hvad er mine muligheder i en sådan situation?
Jeg har tidligere sendt sager til inkasso med succes, men eftersom betalingen her er aftalt som et gavekort, er jeg usikker på, om der overhovedet er noget at gøre juridisk.
I sådan en situation ville jeg have udstedt en regning på 10.000 kr. inklusiv moms til kunden, såfremt de ignorerer dine henvendelser, og så sende kravet til inkasso derefter.
Det er i teorien en helt normal inkassosag hvor en virksomhed har aftale med en anden virksomhed at yde en service for en pris, den pris vælger forretningen derefter at betale med et gavekort som godtages. Regnskabsmæssigt er det selvfølgelig noget en revisor skal sørge for bliver gjort korrekt.
I kunne også have startet med at sende hinanden en faktura på 10.000 kr. inkl. moms og så byttet service og modregne fakturaerne. Det lyder dog til at være for sent.
Jeg har udført en service for et kendt dansk tøjbrand som selvstændig.
Når du skriver som selvstændig, så går jeg ud fra du mener en betaling med moms hvis du er momsregistreret
Den kan jo ikke bare være en aftale, den skal jo udløse en faktura fra dig til firmaet på 10.000 kr moms eller 8.000 kr plus moms = 10.000 kr hvis det var det aftalen gik ud på
De kan jo ikke betale dig uden en faktura. ------------------ Hvis du var person og uden moms, så kunne aftale være nok, men så skal betaler jo som minimum indberette værdien som honorar til skat .10.000 kr honorar til skat. ---------------- At I så har aftalt betaling i gavekort eller en halv ko, ændrer ikke skat privat og heller ikke indtægt og moms hvis det var som CVR med moms du udførte det
Uden en faktura fra dig, hvis du er firma med moms kan de ikke betale - og
Uden indberetning af værdien til skat som honorar hvis du var uden moms, kan de heller ikke betale
En anden sag er så, at udsteder du en faktura med moms på værdien, så skal du jo af med momsen og har en indtægt til skat, som du måske skal rode en masse med at sende til inkasso, for så at kunne afskrive og få moms retur - så jeg ved ikke om det er det værd
Du kan ikke sende til inkasso uden at have en faktura der ikke er betalt.
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
I kunne også have startet med at sende hinanden en faktura på 10.000 kr. inkl. moms og så byttet service og modregne fakturaerne. Det lyder dog til at være for sent.
jeps -men det havde jo også forudsat, at firmaet ydede noget andet end et gavekort til trådstarter hvad skulle firmaet ellers fakturere trådstarter for
Jeg kan kun læse trådstarter har leveret ydelse, ikke at modtager har . ud over betaling der skulle ske i gavekort frem for kontant, som jo er skattemæssigt samme som kontant Jeg tror ikke jeg fanger den mulige barterhandel i det her hvis trådstarter skal modtage en værdi på 10.000 kr som betaling for ydelse? (og anyway for sent)
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER