Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Oprettelse af holding og driftselskab

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Jan 25
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa,

Jeg har lidt forskellige spørgsmål i forhold til oprettelse af Holding og driftselskab.

Min mand og jeg overvejer at oprette et fælles holding selskab og enten et fælles eller to driftselskaber.

Han er it-konsulent og arbejder lige nu i sin egen enkeltmandsvirksomhed. Jeg er ansat som bogholder i en entreprenørvirksomhed og overvejer at blive selvstændig bogholder.

Ville det give mening at have et fælles driftselskab med to forskellige branchekoder? Eller ville det være bedre at have to driftselskaber?

Må jeg arbejde som selvstændig bogholder for et firma jeg tidligere har været ansat i hvis jeg også har andre kunder? Uden at Skat kommer efter mig og vurdere at der stadig ville være tale om et ansættelsesforhold? Jeg ville jo være ansat i mit eget driftselskab (aps)

Hvis vi laver et fælles driftselskab og bliver ansat deri begge to, er der så en grænse for hvor meget firmaet må indbetale på en livsvarig livrente pension hvor vi stadig ville få fuld fradrag for dette?

På forhånd tak for hjælpen.

Carina

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12857
Skrevet kl. 14:22

Hvad er grunden til at I overvejer et holdingselskab

To driftselskaber vil da være at foretrække, for at isolere en evt. risiko, så den ene del af forretningen ikke rykker den anden med i faldet i tilfælde af konkurs

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12857
Skrevet kl. 14:30

Hvad er grunden til at I overvejer et holdingselskab? 

To driftselskaber vil da være at foretrække, for at isolere en evt. risiko, så den ene del af forretningen ikke trækker den anden med i faldet i tilfælde af konkurs. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47145
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:52

jeg ville aldrig gå ind i det uden en revisor vurdering og rådgivning
HVIS skat kan mene I er ansatte IT og bogholdere, og I fakturerer fra ApS så bliver skat af indtægt over 100% og alle selvstændige fradrag bortfalder
Det er IKKE frit valg om man er ansat eller fakturerer fra ApS og det er fokuspunkt i skat

Når det så er afklarer så find ud af om I kan nøjes med holding som kan sikre mod konkurs i drift og et fæller drift til IT/regnskab osv Hver selskab koster let idag 15.000 kr i ren drift til bank , regnskabprogram og lovpligig arbejdsskadeforsikring og minimum af hjælp til årsrapport mm

Projektet er så stort at det betaler sig med ordentlig rådgivning

vh john Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Jan 25
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 19:16
Hej John,

Tak for svar. Jeg skal lige være sikker på at jeg forstår korrekt.

Hvis vi ansætter os selv i et fælles driftselskab, så kunne vi måske komme ud for, at Skat ville lave en vurdering af at et givent kundeforhold ligner et ansættelses forhold for meget, uagtet om det er aftalt at der faktureres fra driftselskabet. (Faktisk ligesom de måske ville vurdere ved et enkeltmandsfirma) Konsekvensen i sådan i et tilfælde ville så være at der skulle betales dobbelt skat? Er det sådan det skal forstås? Altså både selskabsskat og personskat af det der bliver faktureret fra ApS?

Hilsen
Carina
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47145
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:42

carina@kvamvej.dk:
Hej John,

Tak for svar. Jeg skal lige være sikker på at jeg forstår korrekt.

Hvis vi ansætter os selv i et fælles driftselskab, så kunne vi måske komme ud for, at Skat ville lave en vurdering af at et givent kundeforhold ligner et ansættelses forhold for meget, uagtet om det er aftalt at der faktureres fra driftselskabet. (Faktisk ligesom de måske ville vurdere ved et enkeltmandsfirma) Konsekvensen i sådan i et tilfælde ville så være at der skulle betales dobbelt skat? Er det sådan det skal forstås? Altså både selskabsskat og personskat af det der bliver faktureret fra ApS?

Hilsen
Carina

nej - hvis det kan ses som omgåelse af ansættelse er der fuld personskat af beløbet som så alligevel uden fradrag skal betales retur til selskabet som maskeret udlodning ulovlig aktionærlån - læs https://johnhannover.blogspot.com/2018/09/lnmodtager-eller-fakturere-som.html  der har du kriterierne der afgør det, slet ikke hvad der er aftalt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)