Kære kloge aminoer Jeg har for nylig vundet en pris for mit arbejde som oversætter af litteratur. Præmien er på ca. 14.000 kr. (2.000 USD) og uddeles af en amerikansk forening. Jeg skal ikke levere noget arbejde for at modtage præmien, men det er relateret til mit arbejde og det, min virksomhed laver. Jeg har indsendte en oversættelse for at vinde prisen, og et uddrag bliver udgivet i foreningens magasin som en del af prisen. Hvordan skal præmiepengene bogføres? Via min enkeltmandsvirksomhed eller via min privat årsopgørelse? SKAT siger: "Hvis du har modtaget legater fra udenlandske foreninger og fonde, bliver det ikke indberettet for dig. Det skal du selv gøre i rubrik 20. Vær opmærksom på, at du skal betale skat af hele det beløb, du har modtaget." Kan der være en grund til, at jeg ikke følger dette råd, men i stedet bogfører præmiepengene via min virksomhed? Tak på forhånd for svar. |
samme sag må være uden momsangivelse da ingen leverance så rubrik 20 må være fint hvis du har modtaget den personligt - men ellers momsfri indtægt i EMV
tillykke
vh John Hannover