Jeg har brugte personlige midler til at betale forretnings-relaterede udgifter (transport, hotel, mad, m.m.) i forbindelse med flere oplæg, som jeg har afholdt (som honorarmodtager). Jeg er uerfaren med denne slags og frygtelig til bogføring. Hvordan skal jeg tilbage mig selv tilbage og bogføre disse udgifter i firmaets regnskab? Nu ved jeg, at fremover skal jeg bruge firmakortet til det hele, men disse udgifter betalt jeg inden jeg vidste, at det vil blive så meget bøvl. Beslægtet spm.: når jeg har indberettet og betalt momsen for i år, og tilbagebetalt mig selv for de udgifter, jeg har lagt ud for personligt, hvordan betaler jeg de penge som er tilbage (=profit) til mig selv? Og hvordan tilbageholder jeg skatten af disse penge så jeg ikke får skattesmæk? Er det noget, jeg gøre i firmaet eller? 1000 tak for hjælpen. Prøver at få styr på alt det her! Bedste hilsner |
Du må sige om du er honorarmodtager ELLER EMV det er to forksllige begreber - Honorar er CPR og indberettes af udbetaler og udgifter fratrækkes via selvangivelse, EMV er regnskab og udvidet selvanfgivelse
Så længe udgiften er taget 100% for erhverv, ikke mad osv med mindre rejse på +24 timer ALT andet hotel og mad er privat, så bogfører du den som udgift i regnskabet og i stedet for firmabank som modkonto, så bogfører du med mellemregning i status som modkonto
Fra den kan du så betale tilbage til privat uden skattekonsekvens
Du beskattes af dit overskud uanset om du hæver 1 mio eller indsætter en mio . alt du lægger ud eller hæver eller indsætter sker i mellem regning som er i status og ikke påvirker skat
Du skal forskudsregistre dit overskud - så nedsættes fradrag for løn indkomst og er det ikke nok til skatten, så får du opkrævning. Den skal betales under året
overvej letlæst bog om EMV inkl skat og alt det https://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/personligvirksomhed.html
vh John Hannover