Jeg har købt et par varer fra Kina (egentlig vareprøver for at tjekke kvaliteten, men de er stadig til videresalg), til min enkeltmandsvirksomhed. Leverandøren har ved en fejl glemt at sætte firmanavn+VAT nummer på pakken (og vedlagt faktura), selvom de var oplyst om at de skulle dette, hvorfor jeg fejlagtigt har modtaget pakken som privatperson. Jeg har betalt den vilde sum af 120 kr for varerne, samt 280 kr for transport - fra min virksomhedskonto. Derudover har jeg fra min privatkonto ved udlevering af pakken betalt 30 kr importmoms og 172 kr udlægsgebyr. UPS vil have 900 kr, hvis de skal rette dette. Varerne skal jo stadig indgå i virksomheden, men har lidt svært ved at se hvordan jeg gør det. Skal jeg blot overfører det beløb jeg har betalt privat, fra min virksomhedskonto til min privatkonto? Og hvordan skal det betalte moms+udlægsgebyr i så fald bogføres korrekt (i Dinero?). Kan forstå på Skat, at importmomsen ikke kan længere kan trækkes fra, og jeg skal udregne momsen på den fulde købspris+importmoms. På forhånd tak. |
Du bogfører alt i din virksomhed Har du betalt noget privat er det bare mellemregning
Når du bogfører, så bogfører du beløbet og fragten som indkøb men ikke momsen
Den bogfører du som privat hævet i status så den ikke er udgift OG
Du bogfører importmoms under salgsmomsen men IKKE tilsvarende under købsmoms, så det skal du gøre manuelt i kassekladde - den bliver så en udgift men uden momsfradraget med sig
Ikke helt let, men brug regnskabssupport evt
Reglen er ikke fradrag for moms du ved fejl påtager dig (uanset vareprøfe) og importmomsen lagt til salgsmomsside men ikke købsmoms
vh John Hannover