- Jeg er i dag 20% medejer af et selskab hvor jeg arbejder fuld tid. - Min lønpakke består af løn på 90.000 kr + pension + firmabil - Min firmabil kører og koster således: - Bilbudget er ca 16.000 / måned - Mellem hjem og mit nuværende arbejde kører den ca 20.000 km / år - Erhvervsmæssigt kører den ca 10.000 km / år - Privat kører den ca 20.000 km / år - Fra nytår kommer jeg til at overgå til at arbejde 15% af min tid i selskabet hvor jeg er medejer, og 85% i et andet selskab i udlandet - Mit job ”nummer 2 med 85 tidsforbrug”, er i udlandet og her vil arbejdsgiver dække alle rejseomkostninger. Mine tanker går på hvordan jeg får mest ud af min løn? - Skal jeg lave et driftsselskab under mit holdingselskab, og fungere som konsulent - Frasige mig firmabil og tillægge min løn mit nuværende samlede bilbudget på ca 16.000 kr / måned og dermed undgå beskatning af firmabil med en beskatningsværdi på 500.000 kr. - Fra driftsselskabet vil jeg fakturerer min grundløn + mit normale firmabilsbudget + pension til hvert af selskaberne i fordeling 15% + 85%. - Jeg vil udbetale mig selv skattefrie kilometerpenge efter statens takster når jeg rejser fra mit hjem og til min nuværende arbejdsplads (ca. 20.000 km / år), da dette ikke længere vil være min faste base, men nu kun på konsulent basis. Eller skal jeg forsætte som ansat i selskabet hvor jeg er medejer i dag? - Skal jeg fortsætte som ansat i selskabet hvor jeg ejer 20%, og blot herfra viderefakturere 85% af min grundløn + bil + pension til selskabet i udlandet? Ser i nogen udfordringer her skattemæssigt – eller vil I ikke umiddelbart sige at jeg får en stor up-side ved at overgå til konsulentmodellen? |
Du skal forsætte som ansat - du kan ikke som udgangspunkt overgå fra løn til at fakturere som selvstændig og specielt i et ApS vil det medføre skat over 100% som maskeret udlodning. Der er masser af den type domme så det et absolut NO go - uanset medejerskab eller ikke
Stadigt i tvivl, gå til en GODKENDT revisor (ikke bare en der kalder sig det)
https://johnhannover.blogspot.com/2018/09/lnmodtager-eller-fakturere-som.html
vh John Hannover