Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overgang fra ansat (medejer) til konsulent

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Sep 24
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 20:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg skifter fra nytår arbejdsform, og kommer til at overgå til at have 2 roller i 2 forskellige selskaber, ét i Danmark og ét i udlandet. Mit udgangspunkt er således:
- Jeg er i dag 20% medejer af et selskab hvor jeg arbejder fuld tid.
- Min lønpakke består af løn på 90.000 kr + pension + firmabil
- Min firmabil kører og koster således:
- Bilbudget er ca 16.000 / måned
- Mellem hjem og mit nuværende arbejde kører den ca 20.000 km / år
- Erhvervsmæssigt kører den ca 10.000 km / år
- Privat kører den ca 20.000 km / år
- Fra nytår kommer jeg til at overgå til at arbejde 15% af min tid i selskabet hvor jeg er medejer, og 85% i et andet selskab i udlandet
- Mit job ”nummer 2 med 85 tidsforbrug”, er i udlandet og her vil arbejdsgiver dække alle rejseomkostninger.

Mine tanker går på hvordan jeg får mest ud af min løn?

- Skal jeg lave et driftsselskab under mit holdingselskab, og fungere som konsulent
- Frasige mig firmabil og tillægge min løn mit nuværende samlede bilbudget på ca 16.000 kr / måned og dermed undgå beskatning af firmabil med en
beskatningsværdi på 500.000 kr.
- Fra driftsselskabet vil jeg fakturerer min grundløn + mit normale firmabilsbudget + pension til hvert af selskaberne i fordeling 15% + 85%.
- Jeg vil udbetale mig selv skattefrie kilometerpenge efter statens takster når jeg rejser fra mit hjem og til min nuværende arbejdsplads
(ca. 20.000 km / år), da dette ikke længere vil være min faste base, men nu kun på konsulent basis.

Eller skal jeg forsætte som ansat i selskabet hvor jeg er medejer i dag?

- Skal jeg fortsætte som ansat i selskabet hvor jeg ejer 20%, og blot herfra viderefakturere 85% af min grundløn + bil + pension til selskabet i udlandet?

Ser i nogen udfordringer her skattemæssigt – eller vil I ikke umiddelbart sige at jeg får en stor up-side ved at overgå til konsulentmodellen?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47152
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal forsætte som ansat - du kan ikke som udgangspunkt overgå fra løn til at fakturere som selvstændig og specielt i et ApS vil det medføre skat over 100% som maskeret udlodning. Der er masser af den type domme så det et absolut NO go - uanset medejerskab eller ikke
Stadigt i tvivl, gå til en GODKENDT revisor (ikke bare en der kalder sig det)

https://johnhannover.blogspot.com/2018/09/lnmodtager-eller-fakturere-som.html

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)