Hej. Jeg er lige opstartet som enkeltmandsvirksomhed, og importere produkter fra en producent i kina. Lad os kalde produkt CF500 den model jeg køber Et andet dansk firma er også begyndt af sælge samme model CF500. De har fået en ekslusivitetsaftale med den kinesiske producent.
Jeg har stadig en lagerbeholdning på ca 20 stk, som jeg af producenten skriftligt har fået lov til at sælge ud af.
Men min danske konkurrent har pudset en advokat efter mig, fordi jeg stadig sælger og markedsfører samme model af vægt som han Imidlertid er der et amerikansk firma der sælger samme model af vægt, hvor det er muligt af købe den i danmark.
Jeg kan ikke se hvordan jeg gør noget ulovligt, da producenten selv har givet mig lov til at sælge resterende lager af vægten
så jeg vil bare høre om der er nogle der har nogle gode råd til hvad jeg skal gøre
Umiddelbart lyder det som om de prøver at skræmme dig, for kan ikke se at du skulle kunne forhindre dig i at sælge produktet. Det springende punkt er hvad advokaten skriver til dig.
Jeg kan ikke se hvordan jeg gør noget ulovligt, da producenten selv har givet mig lov til at sælge resterende lager af vægten
Hvis du er sikker på den producent er varemærkeindehaver, så er alt godt. Hvis IKKE den producent er det, men påstår at være det, og din danske konkurrent derfor anklager dig for parallelimport, ja så er det ulovligt at importere varer til EU uden varemærkehavers tilladelse (f.eks købe i Kina eller USA)
Kun hvis det er tilfældet, kan du ha et problem
Man skulle tro, hvis de bruger en advokat - at de har fat i OM de er varemærkeindehaver eller har eneforhandling af varemærket i DK, men HAR du købt af den der har varemærkerettigheden der har tilladt dig i DK, har du ikke problem
Du kan jo bare svare, at du har importeret direkte fra den der har rettigheden og så tage den derfra
Der er MANGE i Kina som hævder de har rettigheder de IKKE har, og som gladeligt producerer og sælger løs, uden at måtte for rettighedsindehaver, men om det er tilfældet, aner jeg ikke
Vi køber fra samme producent. Men da han har haft væsentlig højere budget til indkøb har de givet ham eneret på salg i DK med en kontrakt
Men den producent som vi begge har købt fra, har sagt OK for at jeg sælger det resterende lager jeg har, og så bagefter må jeg så ikke sælge produktet mere i DK
Jeg skriver til dig på vegne af min klient, *********, idet min klient er blevet opmærksom på din markedsføring af en kropsscanner i strid med min klients eksklusive distributionsrettigheder. Som det allerede er dig bekendt, står min klient bag webshoppen ********, hvorpå der sælges min klients kropsscanner. Designet på kropsscanneren er beskyttet som registreret EU-design af min klients producent, Shenzhen Unique Scales Co. Ltd. Der henvises til registreringsbevis for EU-design nr. 015062947- 0001, som er vedlagt som bilag 1. Min klient har indgået en eksklusiv distributionsaftale med Shenzhen Unique Scales Co. Ltd. om min klients eneforhandling af kropsscanneren i Danmark. Der henvises til vedlagte bekræftelse Shenzhen Unique Scales Co. Ltd. på eksklusivaftalen (bilag 2). Min klient er blevet opmærksom på, at du i strid med min klients eksklusivrettigheder sælger en kropsscanner benævnt Body Scan Pro. Der henvises til følgende udskrift fra din hjemmeside body- scan.dk:
Jeg skal på den baggrund kræve, at du senest 7 dage fra datoen for denne skrivelse sender en bekræftelse til mig på, at du har standset enhver markedsføring, salg, import og eksport af den viste kropsscanner benævnt Body Scan Pro, og at du afholder dig fra disse handlinger, så længe min klients eksklusivaftale er i kraft. Min klients rettigheder forbeholdes i enhver henseende, såfremt jeg ikke modtager denne bekræftelse inden den anførte frist, herunder at anlægge en sag med påstand om forbud og krav om erstatning og vederlag som følge af de skete krænkelser af min klients rettigheder.
Vi køber fra samme producent. Men da han har haft væsentlig højere budget til indkøb har de givet ham eneret på salg i DK med en kontrakt
Men den producent som vi begge har købt fra, har sagt OK for at jeg sælger det resterende lager jeg har, og så bagefter må jeg så ikke sælge produktet mere i DK
så må du jo sende advokaten din bekræftelse fra producenten på, at du har fået OK for at sælge de resterende kropsskannere.
Enten må producenten jo tage ansvar for, at have solgt og givet dig tilladelse - og I så fald erstattet et evt tab hvis hans tilladelse strider mod en aftale han har med andre, eller også må producenten forklare de anden danske køber, at du HAR fået tilladelse til at sælge restlager
Et salomonisk forslag kunne være, at du aftaler at den anden danske overtager dit restlager til din kostpris med alt, og så slutter dit salg jo der, det kan måske være lige så godt for dig, som at slås med at sælge noget du ikke kan genanskaffe
Du må først og fremmest finde bevis for at du har købt det hos den samme - og tilmed fået OK for salget. Du har jo så ikke købt fra andre - men helt lovligt, og kan bare ikke købe mere, og det forklarer du så på skrift advokaten
Advokaten kan så have en sag mod producenten der giver hans klient eneret - og så alligevel sælger til dig, men det KAN jo være, at eneret er opnået EFTER du har købt, og du derfor ikke kan købe mere, men helt lovligt kan sælge dit lager
Største komplikation kan være, at din producent IKKE er rettighedshaveren, men producerer for denne, og her i modstrid med aftale med rettighedshaver, har solgt lidt ekstra ud - Det sker i Kina skal jeg hilse at sige. Imod det taler - at du og din danske modpart køber hos samme
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
eg skriver til dig på vegne af min klient, *********, idet min klient er blevet opmærksom på din markedsføring af en kropsscanner i strid med min klients eksklusive distributionsrettigheder. Som det allerede er dig bekendt, står min klient bag webshoppen ********, hvorpå der sælges min klients kropsscanner.
Hvis der var mig, ville jeg skrive: I W N K C, A Y C F O.