Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af udbytte i APS samt bogføring i praksis

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Sep 24
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 14:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej forum

Jeg skriver, da jeg mangler viden omkring, hvordan man bogfører udbytte i et APS .. Hele den del med at udlodde det til at bogføre det (tænker det foregår via egenkapitalen).

Generelt, er der så nogen der kender til gode guides/kurser/bøger som viser i PRAKSIS; hvordan man bogfører diverse lidt mere kompliceret dele. Jeg synes ikke der findes noget omkring bogføring i praksis, som egentlig er mega vigtigt.. Bare en masse eksempler på diverse måder hvorpå diverse ting skal bogføres.

Mvh. Cavash
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46861
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:13

kan denne hjælpe? https://johnhannover.blogspot.com/2022/04/bogfring-af-udbytte-modtaget-i-selskaber.html

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Dec 21
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 15:30

Vejledningen fra Dinero er her:

dinero.dk/support/udbytte-anpartsselskab-aps/

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 573
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 12:32

Du spørger til guides/kurser/bøger, og hvad angår kurser og bøger, så er regnskabsskolen.dk et fint bud. Der er f.eks. en bog om "Årsafslutning i bogholderiet".

I Multi-Regnskab angiver man (hvis det er ordinært udbytte) et beløb for "Udbytte for året" i "Disponering af resultat", og den efterfølgende afregning registreres med "Udbytte til ejere(e), Afregnet udbytte/Afregnet udbytteskat".

Tilmeldt 11. Oct 24
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 23:22
Hej Cavash

Det skal jo først og fremmest indberettes til SKAT når det er besluttet på selskabets generalforsamling.

Herefter kan du debitere egenkapital og kreditere to gældsposter i form af skyldigt udbytte og skyldig udbytteskat. Selskabet afholder 27% i udbytteskat (så vidt jeg husker).

Når udbyttet udbetales udlignes gældsposten ved at debitere på gældssiden og kreditere banken. På samme måde når udbytteskatten afregnes udlignes gældsposten ved at debitere og banken krediteres tilsvarende.

Venlig hilsen
Jacob
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)