Jeg er lønmodtager og bliver gennem min løn beskattet af fri telefon.
Jeg har dog ikke købt telefon eller smartwatch gennem min arbejdsgivers ordning. Og har ikke en telefon stillet til rådighed gennem mit arbejde. De stiller alene et sim-kort tilrådighed. Jeg har købt min telefon gennem min enkeltmandsvirksomhed, hvor den så er trukket fra. Jeg betaler ikke abonnement da det kører gennem min private arbejdsgiver og det sim-kort de stiller tilrådighed.
Spørgsmål er om dette er et ok setup? Umiddelbart tænker jeg det er helt ok. Da jeg ikke har købt hardware (telefon eller smartwatch) gennem bruttolønsordningen hos min arbejdsgiver.
Hvis arbejdsgiver betaler nogen som helst del af en telefon, telefon, abb eller andet, så er der skat af fri telefon Der kan, hvis det er en ren ansat, være mulighed for at arbejdsgiver påtager sig at kontrollere, at der IKKE sker privatbrug som sådan fra den, og man underskriver tro og love om IKKE at gøre det, men ellers udløser en hver del af en telefon skat af fri telefon Det gør den så både fra din arbejdsgiver og fra din EMV når du har trukket den fra, og i EMV udløser den det altid da du ikke kan skrive tro og love og kontrollere dig selv for SKAT - så du kan ikke have den i EMV med fradrag i alle fald, og . fra arbejdet kun de ting betalt hvis du laver tro og love om ikke at benytte og arbejdsgiver kontrollerer Du har kun skat af fri telefon fra et af steder, og det må du finde ud af - hvis ikke arbejdsgiver indberetter så du betaler, så har du skat af fri telefon du har købt i EMV og det er rådighed, så helt uanset benyttelsen - Du kan heller ikke lige trække smartwatch fra - det kan du ikke begrunde rent erhvervsmæssigt og arbejdsgiver kan ikke give dig det heller med fradrag Du skal dele moms i din EMV og f.eks kun trække halv moms grundet privat rådighed - også uanset skat af fri telefon http://johnhannover.blogspot.dk/2014/01/skat-fri-telefon.html
Det er bedst at checke den slags inden man gær ting og arbejdsgiver må da vide, at hans stillen simkort og abb til rådighed, udløser skat af fri telefon
Ved ikke om jeg var uklar i min beskrivelse eller om jeg ikke helt forstå hvad du skriver
Jeg betaler skat af fri telefon gennem mit lønmodtager job og de stiller et Sim kort til rådighed.
Eftersom jeg ikke har en fysisk telefon fra mit lønmodtager job, så har jeg købt en i mit EMV, som jeg har trykket fra. Jeg har IKKE indberettet skat af fri telefon i mit EMV, da jeg allerede betaler dette gennem mit lønmodtager job.
Den ene telefon bruger jeg så til det hele, altså både til mit EMV, mit lønmodtagerjob og privat.
Bare glem det med smartwatch, det var blot for at understrege at jeg ikke har anvendt bruttolønsordningen hos min arbejdsgiver og dermed ikke indirekte har trykket 2 telefoner fra.
Når jeg betaler skat af fri telefon, må jeg så trække et smartwatch fra, hvis bare jeg selv betaler momsen? Var der ikke en afgørelse fra skat omkring det?
Det er denne jeg tænker på. Du skal selv lige sætte dette sammen da URLer ikke er tilladt.
*** Får medarbejderne stillet et smartwatch til rådighed, skal de beskattes med et grundbeløb op til 3.200 kr. i 2024. Det medfører dog ikke yderligere beskatning, at medarbejderen får stillet flere telefoner mv. og pc’er til rådighed, når det er arbejdsmæssigt begrundet ***
Derfor tænker jeg om jeg kan trække et smartwatch (ikke momsen). Altså selv betale momsen og tage resten ind i EMV.
jag kan ikke læse den men mener stadigt ikke du i en EMV kan trække det fra blot fordi dit arbejde giver dig skat af fri telefon
hvorfor ikke logge ind som erhverv på skat og spørge under kommunikation. Du skal kunne formulere det i få linier superklart, så som, hvis jeg betaler skat af fri telefon fra mit lønmodtager arbejde, kan jeg så i min enkeltmandsvirksomhed, hvor jeg også har en mobiltelefon, uden skat, da denne betaler via lånmodtager telefonen, fratrække et smartwatch uden skat - og så den reelt arbejdsmæssige begrundelse du har for det
Jeg tror det var muligt via dit arbejde som indberetter fri telefon, for de gør det jo normalt kun, hvis der er en ren arbejdsmæssig grund. Den er langt vanskelige i EMV hvor du kontrollerer dig selv, lidt som du ikke kan kigge på personalegoder som julefrokost for dig og hustru osv.
Tak, jeg ser på det. For skat giver det jo samme resultat om jeg gennem mit lønmodtager job gør brug af en bruttolønsordning eller om jeg fratrækker det i mit EMV. Men det er måske ikke lige meget fra hvilken cigarkasse pengene kommer. Men om jeg får en skattefradrag gennem min mit lønmodtagerjob eller gennem mit EMV giver jo det samme resultat for skat.
Tak, jeg ser på det. For skat giver det jo samme resultat om jeg gennem mit lønmodtager job gør brug af en bruttolønsordning eller om jeg fratrækker det i mit EMV. Men det er måske ikke lige meget fra hvilken cigarkasse pengene kommer. Men om jeg får en skattefradrag gennem min mit lønmodtagerjob eller gennem mit EMV giver jo det samme resultat for skat.
nejd et er bestemt ikke ligemeget. Bruttolønsordning kan sjovt nok kun bruges i et lønmodtagerjob hvor arbejdsgiver er med OG hvor den lønnedgang er helt reel, Derfor duer det ikke i egen EMV Du kan slet ikke tænke i om det er samme sag skattemæssigt overhovedet - derfor også eksemplet med julefrokost OK når din arbejsgiver inviterer men ikke bare dig selv i EMV og samme hvis din arbejdsgiver VIL betale dig et vigtigt kursus for hans firma, modsat hvis DU selv vil i din EMV og sådan hele vejen -
Du skal holde din EMV så ren som muligt for AL den slags for ikke at stå med gule lamper blinkende, men vil din arbejdsgiver og under bruttoløn, er det helt anden sag