Jeg skal i gang som webcam model og i den forbindelse har jeg forsøgt at finde råd og vejledning om skatteforholdene. Så nu vil jeg prøve at spørge jer herinde. 1. Jeg overvejer stærkt at oprette mig på Dinero, da jeg har nul styr på regnskab og skat. Vil den gratis version være nok eller bør man investere i deres Pro? 2. Skal jeg oprette mig som pmv og få cvr nr. eller kan man køre det på mit almindelige skattekort? Jeg er i fast arbejde, så det må jo blive B indkomst (eller hvad det hedder). Hvad vil råde mig til at gøre? 3. Jeg har ingen idé om, hvor man registrerer indkomsten på selvangivelsen, men det er måske lettest at ringe direkte til skat og få den vejledning? Jeg synes ikke, at informationen på skat.dk gør mig vanvittig klogere. Jeg håber i vil tage jer tid til at svare :-) |
1 du kan da starte med den gratis - det du kan mangle er supporten
2 hvis dine kunder er andre private så kan du bare bruge alm personlig indberetning.
Hvis du opretter PMV eller fakturerer som CPR til virksomheder, så skal disse indberette det til skat. Som CPR kommer det så automatisk med på selvangivelsen, som PMV skal du selv indberette beløbet. Kun hvis du er momsregistreret, kan firmaer der betaler dig gøre det uden at skulle indberette det i e.indkomst, og for dem er momsen uden betydning, modsat hvis dine kunder er privat personer, der ikke kan trække momsen fra
3 du skal sætte kryds i har virksomhed i forskud og årsopgørelsen og så er det rubrik 210 forskud og 111 i årsopgørelsen.
Uden CVR har du ikke fradrag for evt underskud men det er vel ikke heller tilfældet
vh John Hannover