Jeg har nogle venner der er modeller/influencer der vil hyre mig til at lave deres markedsføring og jeg kommer til at tjene mere end de 50.000 så jeg skal have oprettet en enkeltmandsvirksomhed. Dette er er jeg i fuld gang med. Virksomheden kommer til at omhandle reklamering og SoMe management.
Dette bliver mit fuldtidsbeskæftigelse imens jeg tager min kandidatuddannelse. (Jeg får ikke SU under uddannelsen). Jeg kommer til at ligge til at have en indkomst på 4000€ om måneden fra start.
Der er nogle brændende spørgsmål jeg har som jeg ikke har kunne finde direkte svar på hvordan man gør helt konkret.
1: Den første er, hvordan betaler jeg migselv løn og beholder mine personlige fradrag? Jeg vil jo ikke betale fuld skat af min løn. Jeg har læst mig til at jeg godt kan beholde min personfradrag men hvordan gør man det rent teknisk? Dette er mit største problem lige nu.
2: Det andet er, de modeller der bliver mine kunder er fra Belgien og Tyskland er hver i sær registreret som selvstændige og har VAT numre. Som jeg har læst mig til skal jeg ikke betale moms af salg af disse services så længe jeg har deres VAT numre og de har mit, er dette korrekt?
der er jo ikke de store opstartning omkostninger iht udstyr da jeg allerede ejer alt hvad jeg skal bruge, men er der ellers noget jeg skal være opmærksom på?
Jeg er mega nervøs for at tage dette skridt så alt hvad i kan hjælpe med ville være fantastisk 🙏
Jeg er mega nervøs for at tage dette skridt så alt hvad i kan hjælpe med ville være fantastisk 🙏
For hvad? det lyder jo ikke til at der er den store risiko forbundet med arbejdet, så der er vist ingen grund til panik.
Husk følgende:
Du skal moms registreres uanset om du skal opkræve moms eller ej.
Iøvrigt skal have regskabsprogram f.eks. E-conomi
De fleste banker vil kræve at du får en erhvevskonto. En god ide er at få en Euro konto, så du kan have Euro stående, det gør det lettere og billigere for dine kunder at overføre betaling til dig.
1: Den første er, hvordan betaler jeg migselv løn og beholder mine personlige fradrag? Jeg vil jo ikke betale fuld skat af min løn. Jeg har læst mig til at jeg godt kan beholde min personfradrag men hvordan gør man det rent teknisk? Dette er mit største problem lige nu.
2: Det andet er, de modeller der bliver mine kunder er fra Belgien og Tyskland er hver i sær registreret som selvstændige og har VAT numre. Som jeg har læst mig til skal jeg ikke betale moms af salg af disse services så længe jeg har deres VAT numre og de har mit, er dette korrekt?
der er jo ikke de store opstartning omkostninger iht udstyr da jeg allerede ejer alt hvad jeg skal bruge, men er der ellers noget jeg skal være opmærksom på?
Du opretter en enkeltmands og momsregistrerer den. Så udfylder du forskud med hvad du tror du kommer til at have i overskud resten af året. Det tal kan du ændre når du kommer nærmere, men start et sted
1- du betaler ikke løn i EMV som det vil fremgå af bogen. Du må hæve og indsætte lige så tosset du vil, Det sker i mellemregning som er del af status som IKKE ændrer ved resultat (indtægter - fradragsberettigede udgifter helt uanset hævning eller ej)
Dit personfradrag beholdes, og skatten betales ved, at det nedsættes mod 0 og hvis det ikke er nok, får du opkrævning. På den måde betales skatten af det du har i forskud via anden indkomst løbende - du skal intet andet gøre, end sætte et fornuftigt beløb i forskud
2 Ja du kontrollerer deres VAT nr er korrekt og gemme print screen af det, og så fakturerer du med tekst Reverse charge VAT og uden moms Du skal månedligt indberette det på købes momsnr i SKAT under EU salg og det samlede salg til EU kunder under moms, i rubrik B
Jeg ser ingen grund til nervøsitet. Brug et regnskabsprogram som f.eks Dinero og er du i tvivl om bogføring og moms, så find en bogholder der lige kan gennemgå det inden første moms indberetning
god vind
John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Er der en grund til at de ikke bare ansaetter dig?
Du kan sagtens bare blive ansat med en time aftale, hvor du modtager loen for de timer du har arbejdet. Jeg kan ikke se ideen i at lave et firma hvis det er meningen de skal vaere din eneste kunde.
Som tillermtilsted skriver, så kan der været noget ift. SKAT, når du kun vil have de to modeller/influencere som kunder.
Hvis SKAT vurderer at dit foretagende ligner en ansættelse fremfor at drive selvstændig forretning, så kan det blive en meget træls situation.
Hvis ikke du regner med at have andre kunder end dine to venner og du fortsat ønsker det skal være gennem dit eget CVR nummer, så ville jeg søge råd hos en jurist til hvordan sådan en samarbejdsaftale præcis skulle skrues sammen, så SKAT ikke kan fejltolke samarbejdet.
Held og lykke med projektet!
Ved du om du eller din virksomhed betaler for meget for jeres strøm?
Få op til 3 tilbud på billig strøm hos FindElpriser.dk ⚡
Det første jeg gjorde, da jeg startede op var at bruge penge på en dygtig bogholder, som kunne sikre mig at jeg overholdte alle regler. Du skal bruge din tid på det du er god til og ikke bruge alt for mange ressourcer på at forholde dig til det praktiske i at udbetale løn, VAT numre, regler osv.
Jeg ville sige tak for alle de gode svar jeg har fået. Jeg endte med at få en slem corona efter jeg skrev mit indlæg så jeg var i sengen i 2 uger og tog på ferie bagefter. Det er absolutt ikke meningen at jeg kun skal have de 2 kunder det er jo bare hvad jeg har har at starte med, jeg vil selvfølgelig meget gerne vokse, men jeg ved også godt i denne branche er det vigtigt med en god portefølje så at fokusere på dem til at starte med og så bruge dem som refferencer til at få flere kunder. Har muligvis allerede kunde nummer 3 så det begynder at ligne noget.
Det var kommet på tale at de skulle ansætte mig men det puttede dem i en dårlig situation og jeg vil meget gerne starte det her som en virksomhed.
Angående erhvervskonto som flere skriver. Jeg har været klar over at det er et krav. Jeg kan se at Revolut tilbyder erhvervskonto, er der nogen der har erfaring med dette?
Angående revisor/bogfører, så er det også planen at jeg skal have sådan en bare ikke helt for start da jeg starter med lavt budget. Der er en del revisorer her i området der tilbyder x timer gratis rådgivning for iværksættere men jeg kan ikke få noget af dem til at ringe tilbage 🙈
Angående nervøsitetet så er det fordi at det bliver min eneste indkomst og jeg har et barn og det er selvfølgelig meget vigtig at jeg kan betale regningerne.
Jeg kan se at Revolut tilbyder erhvervskonto, er der nogen der har erfaring med dette?
Jeg vil helt klar anbefale en dansk bank, selvom det koster lidt penge. Her kan du se et skræk eksempel på når tingene går galt hos Revolut. https://www.amino.dk/forums/t/318537.aspx
Vær opmærksom på at revisor ikke er nogen beskyttet titel, så all kan kalde sig revisor. Skal du have en revisor, skal du gå efter en godkendt revisor. Umiddelbart lyder det til at du i starten vil kunne nøjes med en god og erfaren bogholder bl.a til opsætning af regnskabsprogram (lovkrav) f.eks e-conomic.
Angående nervøsitetet så er det fordi at det bliver min eneste indkomst og jeg har et barn og det er selvfølgelig meget vigtig at jeg kan betale regningerne.
Det vil nok være en god ide for dig i starten at have en fast indkomst, i form at et deltidsarbejde så du ved at kommer penge i kassen hver måned hvilket giver dig en vis ro i maven ;-)
iøvrigt vil jeg anbefale dig at få gratis rådgvning og sparing samt netværk hos det lokale Erhvevshus
er det et sted at spare - erhvervskonto? Du får besvær, kan ikke få direkte MP - direkte bankoverførsel giver omkostniger osv - ikke tilmelding til betalingsservice af f.eks moms mm . Jeg forstår det hvis alle banker siger nej, men ellers ville jeg da 100 gange hellere have en dansk bank, feks Lunar til 3000 kr
Skal du tilmed leve af det, så kan de ca 3000 kr umuligt være et problem, og du skal jo så også af med penge for de fleste regnskabsprogrammer der overholder loven.
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Jeg ved ikke så meget om det. Det handler ikke kun om at spare penge men også hvor nemt tingene er. Jeg ved godt at betalingsservice er en stor fordel hvis man har danske kunder på et tidspunkt, men tror ikke det er så vigtigt med min målgruppe. Den største grund til at jeg spørger angående revolut og wise er fordi jeg selv har nordea og dem vil jeg meget gerne undgå da de er ekstremt dyre og deres service af erfaring er elendig. Jeg har Wise som jeg bruger privat og det virker bare super, men aner ikke om det er en god ide angående som erhvervskonto.
men vil da gerne kigge nærmere på Lunar, er det noget du selv har erfaring med?