Jeg overvejer at starte et aps op. Og jeg ved jo at der skal bruges 125000 til dette. Jeg mener dog at have hørt engang at man kun "indskyde" andet af værdi, f.eks en bil eller lign. har dette noget på sig? Og hvis ja, skal det så være noget af værdi som firmaet ejer? Altså kan jeg f.eks indskyde min private bil?
Har i ellers andre muligheder vedr. opstart UDEN at smide de 125000 i cool cash må i meget gerne hjælpe :)
Snak med din revisor, hun skal alligevel nok vurderer om tingene du insdkyder er det værd du påstår.
Biler er meget brugt som indskudt kapital, men der skal nok være en sammenhæng med om du har noget at bruge bilen til i virksomheden, og så skal du huske, at hvis du kun har én bil og indskyder den i et ApS så må du vist ikke køre i den privat.
Hvis du er håndværker kan du fx indskyde en masse værkstøj som kapitalen.
"Alle klare hoveder gentager siden Bacon, at der ikke er anden virkelig erkendelse end den, der hviler på iagttagne kendsgerninger." Bookmaker guide
Du må godt indskyde din bil og det må du uanset om der er en sammenhæng eller ej men konsekvensen vil være at du bliver beskattet af værdi af fri bil fra selskabet. Herudover kan du indskyde alle driftsaktiver som anvendes i virksomheden.
Du må godt indskyde din bil og det må du uanset om der er en sammenhæng eller ej men konsekvensen vil være at du bliver beskattet af værdi af fri bil fra selskabet. Herudover kan du indskyde alle driftsaktiver som anvendes i virksomheden.
På dansk betyder "alle driftsaktiver" f.eks. også computer,skrivebord og -stol osv.. Desuden kan indskydes goodwill, men som det rigtigt er sagt, er det bedst at få revisoren til at hjælpe med den slags.
Bemærk, at man skal betale skat af indskudte driftsaktiver (...). Det kom som lidt af en overraskelse for mig, da jeg startede et tidligere firma på den måde, og jeg har stadig ikke helt forstået logikken i det. Måske der er nogen skattekyndige der kan forklare?
Altså, hvis man indskyder for 125k i form af inventar, varelager, goodwill osv, hvorfor er det så lige at man skal betale skat af det beløb?
Det kan jeg godt forklare. Det skyldes jo at du overdrager aktiverne til en anden person (et selskab er en juridisk person) og at overdragelsen skal ske til handelsværdier. På den anden side får selskabet jo lov til at afskrive på grundlag af disse handelsværdier, herunder goodwill.
Men løsningen i den situation er at lave overdragelsen som en skattefri virksomhedsomdannelse, hvorved overdragelsen ikke udløser skat for dig. I stedet indtræder selskabet i dine skattemæssigt nedskrevne værdier (og får derved ikke noget nyt højere afskrivningsgrundlag). Gjorde din revisor/rådgiver dig ikke opmærksom på den mulighed ?
Jeg husker ikke at have fået den mulighed skitseret dengang. Så vidt jeg husker, var det enten cool cash, eller indskydelse af aktiver med deraf følgende skat.
Jeg går ud fra, at der ikke er noget at gøre ved det nu? I forbindelse med udnyttelse af tab på gamle anparter, lukker og genåbner vi snart det pågældende selskab, men jeg ved ikke om der er noget man kan "gøre om" ved den lejlighed?