Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Løn til direktør

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Jul 24
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 17:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Vi er ved at starte et ApS, hvor min hustru er direktør og eneste ansatte indtil videre. Hun skal have en kontrakt, men vi er meget i tvivl om, hvad vi skal skrive omkring løn. Vi kan sagtens blive enige om, hvad vi synes hun skal have (og det er en rimelig løn i forhold til gennemsnit for direktører), men hvad sker der, hvis virksomheden ikke har tjent nok i den pågældende måned til at udbetale hele lønnen? Kan man skrive sig ud af det?
Tilmeldt 10. Jul 24
Indlæg ialt: 40
Fra  FindElpriser.dk Skrevet kl. 19:06
Hvornår forventes det at virksomheden vil have den fornødne omsætning til at kunne betale hende fuld løn?

Ønsker du eller din virksomhed at spare penge på strøm?

Få op til 3 tilbud på billig strøm hos FindElpriser.dk ⚡

Tilmeldt 7. Jul 24
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 19:10
Måske fra start, men der kan være måneder hvor indkomsten er lav, og der endnu ikke er opbygget kapital nok til at spise af.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47119
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:22

VonMatzen:
Vi er ved at starte et ApS, hvor min hustru er direktør og eneste ansatte indtil videre. Hun skal have en kontrakt, men vi er meget i tvivl om, hvad vi skal skrive omkring løn. Vi kan sagtens blive enige om, hvad vi synes hun skal have (og det er en rimelig løn i forhold til gennemsnit for direktører), men hvad sker der, hvis virksomheden ikke har tjent nok i den pågældende måned til at udbetale hele lønnen? Kan man skrive sig ud af det?

ALT et ApS gør, skal gøres med armslængde, så hvis din hustru skal være direktør SKAL hendes løn være markedsbaseret - ellers kan de ses som flytning af f.eks topskat for dig, til bundskat for hustru

Det er helt nødvendigt, at lønnen er den du ville give en hver anden direktør. 
Var det dig selv, var det enklere, så ville skat ikke blande sig meget, men så snart det er en anden, så kræves armslængde og dermed markedsløn = det som en der IKKE var din hustru skulle have. Ellers kan der blive skat af en løn hun ikke fik.

Jeg ville selv være direktør og så kunne hustru være ansat - f.eks til en timepris eller på anden vis så det afhæng af hvor meget tid hun lavede hvad - omvendt ER det en løn der svarer til gennemsnit for andre så blander skat sig naturligvis ikke, men så har du problemet, hvad hvis firmaet ikke kan betale

Så er det helt som hvis en hver anden ansat ikke kunne få sin løn, så må du enten selv låne selskabet penge, eller skyde kapital ind som yderligere selskabskapital, eller hun må sige op/blive fyret, og det kan godt aftales til helt kort opsigelse gensidigt for en direktør - det skal stadigt behandles helt som for enhver anden direktør der ikke var nærtstående

Det skal så reflekteres i kontrakten og her ville jeg altså tage hjælp til at få den ret, så ikke der kan blive hverken skatte eller andre problemer

Jeg vil råde til at få rådet på skrift fra en GODKENDT revisor (ikke bare en der kalder sig det)  alt mellem nærtstående kan være problem

Husk arbejdsskadeforsikring er lovpligtig for den reg. direktør

Den nemme løsning som sagt, vær selv direktør og betal din hustru en timepris der er markedsbaseret for de ydelser hun skal levere (og stadig husk forsikringen)

Jeg mener også ansættelse af nærtstående skal med i skema for kontrollerede transaktion både for dig personligt og for selskabet, da det netop er en transaktioner hvor du som har beslutningsretten, kan forfordele nærtstående. Din egen løn er også en sådan transaktion MEN skal ikke med i skemaet, det rækker den er korrekt angivet af dit ApS skattemæssigt

Hovedråd, betal for råd skriftligt fra godkendt revisor når du vil have nærtståene ind som direktør

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)