Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forhandling af høj afståelse (600.000 kr)

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 2. Jul 14
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 23:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har fundet et perfekt erhvervslejemål til opstart af klinik - med meget lav husleje, men også en meget høj afståelse (600.000 kr) - og har brug for lidt vejledning i hvordan jeg forholder mig i en evt forhandling.

Kan forstå på flere jeg har snakket med, at det som sagt er højt med en afståelse på 600.000 kr. Kort fortalt om lokalerne:

* Indre by (København K) - ca 130 m2 - Husleje: 5.000 kr/måned (stiger henover 3 år til 6.600 kr og derefter 3% pr år) - % inventar - Fremstår okay, men skal ordnes for at fremstå pæne.

Er blevet anbefalet at være hård i forhandlingen - og et par stykker har endda sagt at jeg skal starte på 250.000 kr.

Mit spørgsmål går på hvad jeg kan tillade mig at starte med ift bud - og hvad er realistisk at ende på?

Hvordan ser det generelt ud på markedet pt.?

På forhånd tak😊

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 10:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Afståelsesbeløbet og huslejen hænger meget nøje sammen, lav husleje kan give højt beløb i afståelse.

Set i forhold til den usædvanligt lave husleje, er afståelsessummen ikke særlig høj. Huslejen er nu ca. kr. 610/m2

og du kan sagtens komme til at betale kr. 1000 eller mere pr. m2/p.a. for velbeliggende lokaler, hvilket giver en årlig husleje på kr. 130.000 eller knap kr. 10.900 pr. måned.

Spørgsmålet er herefter hvad der bedst kan betale sig, næsten ingen afståelsessum og en høj husleje eller en tilsyneladende "høj" afståelsessum og en superlav husleje som her.

Tænk over at du jo til enhver tid igen kan sælge/afstå lejemålet, som tilsyneladende fortsætter med en lav og rimelig leje. Du skal selvfølgelig i den forbindelse regne med en forrentning af den afståelse du har betalt og måske også foretage en afskrivning af beløbet, men det kan du tale med din revisor om.

Det er selvfølgelig også afgørende hvordan lejekontrakten er formuleret, fortsætter afståelsesretten m.v. men den har du tilsyneladende ikke problemer med.

Jeg vil gerne hjælpe dig med gennemgang af lejekontrakt og forhandling om mindre afståelsesbeløb efter GSG prncippet (går den så går den), men umiddelbart ser det fornuftigt ud.

Mvh

Jørgen

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)