Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kapitalforhøjelse ved investering

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Jan 24
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle,
jeg ejer en nyoprettet virksomhed (ApS) gennem mit holding selskab.

Mit holdingselskab ejer 100% af virksomheden. I forbindelse med opstarten kommer der to investorer som hver investerer 150.000kr., derudover investerer jeg selv yderligere 110.000, udover startkapitalen på 40.000kr. som allerede ligger i virksomheden.

Skal jeg lave en kapitalforhøjelse ved denne investering? Eller foreligger der en alternativ (evt. nemmere) løsning til dette?

Jeg ser frem til at høre fra jer andre ;)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Det afhænger jo af aftalen med investorer. Hvis de skal eje del af virksomheden, så må det jo blive ved kapitalforhøjelse i holdingselskabet, så er der ikke rigtigt alternativer
Hvis de ikke skal eje, men vil låne selskabet penge, så kan de det men det er jo så ikke rigtigt investorer.

Det lyder til tanken er, at i alle 3 skal sidde med hver 1/3 af holding (og dermed drift)

HUSK ejeraftale, alt andet er som at sejle på en armeret sømine http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html - til den ende ville jeg absolut bruge en jurist, og nok en hver

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Jan 24
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John,
mange tak for svar.

Faktisk er det lidt mere komplekst i med hensyn til ejerforhold.

Den ene af investorerne skal eje sin anden gennem sit eget holdingselskab, medens den anden ønsker at eje sin andel direkte (altså ikke gennem et holdingselskab).

Gør dette en forskel i henhold til kapitalforhøjelsen?

Dbh Jonathan
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Jonathan1415:
Hej John,
mange tak for svar.

Faktisk er det lidt mere komplekst i med hensyn til ejerforhold.

Den ene af investorerne skal eje sin anden gennem sit eget holdingselskab, medens den anden ønsker at eje sin andel direkte (altså ikke gennem et holdingselskab).

Gør dette en forskel i henhold til kapitalforhøjelsen?

Dbh Jonathan

nej det ændrer intet. Det helt ligegyldigt for investeringen og behandlingen i dit holding, om de ejer via holding eller personligt. Der spares jo penge til drift af holding - så ikke alle ønsker et holding mellem sig, men - ingen forskel for dig

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Cookie - John Hannover:
Det afhænger jo af aftalen med investorer. Hvis de skal eje del af virksomheden, så må det jo blive ved kapitalforhøjelse i holdingselskabet, så er der ikke rigtigt alternativer

Er der en grund til at du ikke foreslår kapitalforhøjelse i driften? På den måde beholder trådstarter sit holding som 100% ejer og kan senere selv disponere over den kapital der måtte komme over i det?

/Brian

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Brian Reinhold Jensen:

Hej John

Cookie - John Hannover:
Det afhænger jo af aftalen med investorer. Hvis de skal eje del af virksomheden, så må det jo blive ved kapitalforhøjelse i holdingselskabet, så er der ikke rigtigt alternativer

Er der en grund til at du ikke foreslår kapitalforhøjelse i driften? På den måde beholder trådstarter sit holding som 100% ejer og kan senere selv disponere over den kapital der måtte komme over i det?

/Brian

nej kun at trådstarter skriver det er i holding - men du har da helt ret, det var vel mindst lige så godt at forhøje drift alle 3 hvis det alene er det drift de faktisk skal eje i - men der kan være andre grunde til de har bestemt det er holding, så kun derfor.

Princippet er samme - kapitalforhøjelse så bare i drift - fra trådstarter via hans holding (som han evt kan låne pengene mod rente også) og de andre så - 1 fra nyt holding og en fra sig selv om person

Du har helt ret i det ville være mere naturligt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 17:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder umiddelbart mest som en kapitalforhøjelse i driftsselskaber på 150.000 + 150.000 + 110.000 til kurs 100 hvis I skal have 1/3 ejerskab hver, men få professionel hjælp til både denne del og ejeraftalen.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)