Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udbytteskat vs. oprindeligt indskud

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Jan 24
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa

Jeg er "rookie" på dette felt, og håber at nogen kan hjælpe (eller pege på et sted hvor det allerede er besvaret).
Beløbene er fiktive.

Situationen:
* Jeg har som privatperson købt 1 % af et holdingselskab for 100.000 kroner (dvs. selvskabet var værdisat til 10.000.000).
* Holdingselskabets eneste aktiv var et andet selskab, som nu er blevet solgt til 100.000.000 kroner (der er gået nogle år, og de er gået godt).
* Holdingselskabet har modtaget de 80.000.000 kroner, og disse udloddes nu som udbytte til aktionærerne (dvs. jeg får 800.000 kroner i udbytte).
* Holdingselskabet har trukket 27 % skat af hele beløbet før jeg modtog udbyttet.

Spørgsmålet:
Som jeg forstår det, skal jeg selv indberette og afregne resterende udbytteskat (15 %, dog ikke af de første 61.000).
Men hvordan og hvornår får jeg "fradrag" for de 100.000 kroner som jeg selv kastede i holdingselskabet oprindeligt? Kan det modregnes her i 2024, eller kan det først komme mig til gode den dag de sidste penge er modtaget, udloddet, og holdingselskabet opløses?

Forklaringer eller gode links modtages med kyshånd ;o)

/Sirians
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Sirians:
Som jeg forstår det, skal jeg selv indberette og afregne resterende udbytteskat (15 %, dog ikke af de første 61.000
hele udbyttet skal indberettes - at der er betalt de første 27% er helt som med andre aktier, det ved skat, men du skal indberette det fulde udbytte i rubrik 67 ikke noterede aktier

Sirians:
Men hvordan og hvornår får jeg "fradrag" for de 100.000 kroner som jeg selv kastede i holdingselskabet oprindeligt? Kan det modregnes her i 2024, eller kan det først komme mig til gode den dag de sidste penge er modtaget, udloddet, og holdingselskabet opløses?
de tilhører selskabet indtil det lukkes eller du sælger dine anparter

vh john Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Jan 24
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for hurtig respons. Som jeg forstår dit svar, så vil jeg først kunne modregne et "tab" den dag selskabet opløses med en værdi på 0 (efter sidste udbyttebetaling, som i dette tilfælde vil ske i 2025). Er det korrekt?

/Sirians

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Sirians:

Hej John

Tak for hurtig respons. Som jeg forstår dit svar, så vil jeg først kunne modregne et "tab" den dag selskabet opløses med en værdi på 0 (efter sidste udbyttebetaling, som i dette tilfælde vil ske i 2025). Er det korrekt?

/Sirians

det er korrekt-  når det er oplyst har du fradrag for tab i forhold til opr investering og ikke før - Pengene er selskabets - du har i stedet fået anparter. 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)