Nu har modtaget en masse gode svar herinde til opstart af mit auktionssite men er der nogen der kender til CPR validering? Jeg kan se at auc247 har det samt DBA.dk lige har fået det.
På http://cpr.dk/cpr/site.aspx?p=108 kan du læse mere om det såkaldte modulus kontrolsystem for CPR numre.
TommyAlmighty:
Kan jeg også få det - hvordan?
Jeg ville umiddelbart sige: hyre en programmør der kan lave det. Måske findes der allerede nogle færdiglavede systemer derude som er tilgængelige på diverse programmerings communities, men de passer næppe direkte ind i dit behov, så hvis du ikke selv programmerer, så hyr en til det.
Husk i øvrigt at tage Datatilsynet med i dine overvejelser, når du begynder at registrere folk med CPR nr. Sidst vi lavede noget, hvor CPR skulle registreres via en online formular, skulle vi sikre kryptering (SSL) og vores kunde (dataansvarlig) skulle sikre en forsvarlig håndtering af disse data, herunder ting som at CPR nr. opbevares på en sikker og forsvarlig måde, at uvedkommende ikke har adgang til det fulde CPR og så videre...
Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline
Den eneste måde du kan validér personnumre på nu er ved at kontrollere dem mod CPR. Det koster en del at få i gang. Derudover vil Modus11 ikke være mulig, da de første CPR numre som IKKE bruger det allerede er i brug.
En god måde du kan kontrollere at dine kunder er de rigtige er som QXL. De sender en kode ud i brev, så er de sikker på at modtageren er korrekt.
Et andet problem med CPR tjek mod CPR-rigistreret er at alle med hemmelig adresse ikke kan ses der.
Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....
Derudover vil Modus11 ikke være mulig, da de første CPR numre som IKKE bruger det allerede er i brug.
Undrede egentlig også mig, da jeg læste om det første gang. Troede der ville komme et nyt "let" kontrolsystem, men det lader ikke til at være tilfældet...
Paypal har også en lidt interessant verificeringsmetode, hvis folk alligevel bruger deres kreditkort. De "låner" små 10,- som på kontoudtoget posteres med en firecifret kode, men bagefter skal indtaste på paypal. De ~10,- får man igen næste gang man handler via paypal.
Alternativt, men lettere at fuske med, er at sende en sms til brugeren med en kode der skal indtastes. Det er nok umiddelbart den letteste og billigste, men kan jo fuskes med en anonymt taletidskort...
Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline
"En god måde du kan kontrollere at dine kunder er de rigtige er som QXL.
De sender en kode ud i brev, så er de sikker på at modtageren er
korrekt."
Ja, QXL's metode er god, men meget dyr. De har vel 500-600.000 medlemmer gange en portopris på omkring 4,5 (gennemsnit) så snakker vi over 2 mio DKK, så den er dyr ;)