Hej Jeg påtænker at lave ansøgning om rettighederne til brugsmodel for en mindre genstand. Håbet er at kunne sælge licens til rettighederne for denne. Er der nogen der ved om dette kan gøres under virksomhedsskatteordningen? På forhånd tak. |
Det skal jeg ikke ud i at svare sikkert op i internet spørgsmål, men regler er jo:
Personer, der er fuldt eller begrænset skattepligtig til Danmark efter kildeskatteloven, kan anvende virksomhedsordningen. Se VSL § 1.
Det er en betingelse, at den skattepligtige er selvstændigt erhvervsdrivende, og at virksomheden er erhvervsmæssig. Visse honorarer med direkte tilknytning til den erhvervsmæssige virksomhed kan indgå i virksomhedsordningen. Lønindkomst kan ikke indgå i virksomhedsordningen.
Det du leder efter er vel, om det er erhvervsmæssig drift med licens til en brugsret, og det kunne lige så godt være en ikke erhvervsmæssig royalty
Begrebet selvstændig virksomhed er ikke defineret i virksomhedsskatteloven, personskatteloven eller i anden skattelovgivning - men du kan jo bede skat om bindende svar hvis du kan definere spørgsmålet endnu tydeligere
Jeg går ud fra du har en årsag til at ville have det under VSO - mere fordi jeg oplever mange tro, at det da altid er en skattefordel, og det er det jo meget langt fra
vh John Hannover