Min kone lukkede sig enkeltmandsfirma 31/12-2021. Hun havde lejet et lokale og betalt depositum med moms. Lad os for nemheds skyld sige hun havde betalt 25.000 kr. hvoraf 5.000 var moms. Hun har afregnet moms for længe siden og fået de 5.000 retur (minus evt. positiv salgsmoms). Jeg overtog lejemålet og Skat fortalte mig at jeg blot overtog det tilgodehavende depositum. Jeg troede faktisk at jeg blot ville få depositum retur uden moms når det blev aktuelt. Nu har jeg så opsagt lejemålet og fået depositum retur inkl. moms. Lad os for nemhedens skyld sige jeg har fået 25.000 kr. retur. Jeg bruger Dinero med en konto 54010 "Depositum med moms". For at få kontoen til at gå i nul er jeg vel nødt til at postere det oprindelige tilgodehavende på samme konto. Altså, et bilag for overdragelse af tilgodehavende af depositum. Men så bliver der også regnet moms på, hvilket jo får det til at se ud som om at jeg har betalt min kone hhv. tilgodehavende og moms. Dvs. de 5.000 moms jeg lige har fået "retur" udlignes med 5.000 moms jeg jo ikke har betalt til min kones firma og det er ikke muligt længere. Det må vel være muligt at bogføre som aktiv i 2022, det så går i nul i 2023, uden at jeg snyder med momsen. Jeg plejer at klare mig fint med de dygtige folk hos Dinero's support, men i denne sag har de givet op. |
Jacob72:Jeg overtog lejemålet og Skat fortalte mig at jeg blot overtog det tilgodehavende depositum. Jeg troede faktisk at jeg blot ville få depositum retur uden moms når det blev aktuelt
Der sker fejlen og du kan så nu ikke trække moms fra - helt hvordan du lige retter den kan jeg ikke tænke mig til - for din kone har jo haft et uretmæssigt momsfradrag
Du kan måske blot - for at være pragmatisk og ikke tage en ny ekstra fordel, bogføre det som 25.000 retur - heraf 20 t mod konto for depositum og resten af "indtægten" som skattepligtig indtægt, men det er jo en fjumset nødløsning og alene fordi jeg ikke kan hitte noget bedre her og nu
du forestiller dig vel ikke, at din kone skal åbne op og ændre moms så hun angiver salgsmoms af overdragelsen?
vh John Hannover