Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Realkreditlån til foreældrekøb-lejlighed - personlig indtægt vs. indtægt i VSO

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. May 09
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 10:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle,

Jeg er uforstående og frustreret med min bank, så jeg håber at finde lidt indsigt her.

Sagen er den, at jeg har bedt min bank vurdere, hvor meget jeg kan låne til et forældrekøb af en lejlighed. Jeg er konsulent, og kører mine aktiviteter i et enkeltmandsfirma og sparer op i VSO-ordningen. Jeg udbetaler løn til mig selv op til topskattegrænsen, og sparer resten op i VSO - min indtægt som konsulent har været stabil de sidste 10 år!

Nu har jeg langt om længe fået svar fra min bank (efter lang tid og fremsaendelse af mange dokumenter, årsopgørelser, regnskaber, etc.) fået at vide, at reglerne fra finanstilsynet desværre er meget firkantede, og jeg kun kan geare/belåne op til 3,5 x årsindtægt. Og det er denne del, jeg ikke forstår.....for VSO er jo en frivillig ordning, og jeg er vel samme juridiske enhed som mit enkeltmandsfirma/VSO. Hvis jeg ikke sætter kryds i VSO-ordningen, så vil SKAT betragte hele overskuddet som min personlige indtægt.

Derfor kan jeg ikke finde mening i beskeden fra banken - jeg er med på at finanstilsynet har strammet op, men kan det virkeligt passe, at banker/realkredit ikke må tage overskuddet fra VSO med i betragtningen? Det er jo en frivillig ordning som kan fravælges - og jeg troede at banker var glade for en opsparing?!?!

(jeg er med på, at der kan være alle mulige andre årsager til at banken ikke åbner for penge-kassen for mig, men jeg vil bare gerne forstå begrundelsen, og her har jeg altså fået ovenstående svar fra dam)

Tilmeldt 27. Jun 22
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 11:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Opsparede VSO-milder er ikke en del af din personlige indkomst og derfor regner banken ikke beløbet med. De bliver først betragtet som en del af din personlige indkomst den dag de udbetales.

Omvendt er det lovligt at investere VSO-midler i køb af en lejlighed til erhvervsmæssig udlejning, som forældrekøb nu engang er.

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)