Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fakturakrav i forbindelse med momsafregning ved køb og salg af brugte varer

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. May 23
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 18:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino

Jeg har haft en butik med brugte varer og har valgt at bruge brugtmomsordningens samleordning, da det har været svært at prissætte hver enkelt vare.

I forbindelse med skattekontrol/momskontrol vil SKAT ikke godtage de foreliggende købskvitteringer primært fra genbrugsbutikker som Røde Kors m.m.og genbrugsbutikker/reolmarkeder med kommisionsvarer. Disse kvitteringer er kassebonner med dato, butikkens navn, adresse, CVR-nr., beskrivelse af varekøb, købspris samt at der ikke er betalt moms af denne vare. Der står fx. heraf moms 0 kr. eller at salg af brugte varer sker jf. regler om brugtmoms.
Jeg forstår ikke, at disse kvitteringer ikke lever op til de gældende fakturakrav vedr. brugtmoms.

Dernæst kan de ikke godtage mine salgskvitteringer af brugte varer, da der kun i et enkelt tilfælde er påført CVR-nr. på kvitteringen. Alt andet som dato, at det er en brugt vare, beskrivelse af vare, pris, virksomhedens navn samt adresse er påført.

Jeg har for hver momsperiode bogført de aktuelle køb samt salg af brugte varer i regnskabsprogrammet Dinero.

De har pålagt mig at betale fuld moms af alt salg (25%) af de brugte varer, selvom jeg ikke har kunnet trække momsen fra ved køb.

Er reglerne virkelig så komplicerede og kan det være rigtigt?

Med venlig hilsen
Karin
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja brugtmoms er krævende at bruge - og skal sættes 100% korrekt op ligesom købs og fakturaer skal indholde netop brugtmomslovkrav hele vejen

Du kan jo gå til en kyndig (f.eks en revisor) og få vurderet om du har noget at anke, men der findes fejl i RIGTIGT mange regnskaber med brugtmoms - også valget af samlemetode, men den er der vist lettelser på vej til

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. May 23
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for dit svar. Mvh Karin
Side 1 ud af 1 (3 indlæg)