Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål vedr. ophavsret

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Feb 23
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 14:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har et spørgsmål vedrørende brug af GIF's fra gamle videospil i en musikvideo. Sagen er den, at vi pt. bruger nogle billeder, GIF's og meget korte sekvenser som baggrunde på en greenscreen, mens musikkunstneren står foran baggrunden og rapper. Billederne er i ekstremt lav kvalitet og der er hverken deciderede logoer, titler på spillene eller titler på firmaerne bag spillene. Det minder derfor lidt om et meme, og er kun i et par tilfælde direkte genkendeligt (vi har fx et meget kort, grynet klip fra et gammelt Tekken-spil, som flere nok vil genkende). 

Mit spørgsmål til dette er, om det, umiddelbart, er lovligt i henhold til ophavsretten? Jeg søger naturligvis ikke en bindende juridisk svar, men blot lidt vejledning, betragtninger eller råd til hvor jeg kan søge nærmere. 

Umiddelbart er min tanke, at der er tale om en kunstnerisk fortolkning af materialet, hvor det først og fremmest er musikeren, der er hovedgenstand i billedet.  

Tilmeldt 27. Jun 22
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 16:27
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

I USA er det lovligt, da de har et fair use princip i deres ophavsretslov, men i forhold til dansk ophavsretslov må du kun bruge billeder, hvis du har samtykke fra den som ejer ophavsretten.

Det er bandainamcoent.eu som du bør kontakte, hvis du vil have samtykke til Tekken materiale.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15086
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 11:29
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Karsten har givet dig det korrekte svar inkl en god henvisning.

DearMrMan:

Umiddelbart er min tanke, at der er tale om en kunstnerisk fortolkning af materialet, hvor det først og fremmest er musikeren, der er hovedgenstand i billedet.  

Der kan aldrig være tale om en kunstnerisk fortolkning, når det er i samme medietype. En kunstnerisk fortolkning kræver som udgangspunkt, at det nye værk skabes i en anden genre, f.eks maleri, illustration eller andet. 

Så jeg har svært ved at se, at du på nogen måde, kan påstå, at der er tale om en kunstnerisk fortolkning. 

Derudover er det på ingen måde et Meme. Der er meget klare retningslinjer til, hvad et Meme er, og såfremt disse ikke er efterlevet, kan undtagelsen i loven ikke komme i betragtning. 

Og første forudsætning for et Meme er, at det er satire, herunder at der fremgår tekster mm, der klart underbygger at der er tale om satire. 

Læs beskrivelsen af et Meme her.

Tilmeldt 16. Feb 23
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 10:30

Tusind tak for svarene :)

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)