Hej, Jeg har et spørgsmål vedrørende brug af GIF's fra gamle videospil i en musikvideo. Sagen er den, at vi pt. bruger nogle billeder, GIF's og meget korte sekvenser som baggrunde på en greenscreen, mens musikkunstneren står foran baggrunden og rapper. Billederne er i ekstremt lav kvalitet og der er hverken deciderede logoer, titler på spillene eller titler på firmaerne bag spillene. Det minder derfor lidt om et meme, og er kun i et par tilfælde direkte genkendeligt (vi har fx et meget kort, grynet klip fra et gammelt Tekken-spil, som flere nok vil genkende). Mit spørgsmål til dette er, om det, umiddelbart, er lovligt i henhold til ophavsretten? Jeg søger naturligvis ikke en bindende juridisk svar, men blot lidt vejledning, betragtninger eller råd til hvor jeg kan søge nærmere. Umiddelbart er min tanke, at der er tale om en kunstnerisk fortolkning af materialet, hvor det først og fremmest er musikeren, der er hovedgenstand i billedet. |
I USA er det lovligt, da de har et fair use princip i deres ophavsretslov, men i forhold til dansk ophavsretslov må du kun bruge billeder, hvis du har samtykke fra den som ejer ophavsretten.
Det er bandainamcoent.eu som du bør kontakte, hvis du vil have samtykke til Tekken materiale.