Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af lejlighed

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Feb 23
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Mig og en kammerat har i sinde at købe en lejlighed med henblik på udlejning via Airbnb. Købesummen til lejligheden bliver finansieret af min kammerats far. Vi optager et lån (uden renter) af faren igennem den virksomhed vi stifter, og lejligheden kommer derfor til at stå virksomhedens navn. Lejligheden vil ca. være udlejet et stem mellem 240-300 dage om året.

Hvilken beskatningsform, ville være den mest gunstige at benytte sig af?

Mvh.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville først se på hele konstruktionen og se OM det er klogt med I/S eller ApS - da det at lånet gives til en virksomhed jo så giver jer personlig solidarisk hæftelse og så er der hele ejerafttalen som er indst lige så vigtig. Hvis EN af jer vil ud igen, I blev uvenner, det gav underskud, I skal låne til egen bolig og banen ser på at I har personlige lån i hæfter for i virksomheden, og hvad hvis EN vil ud gen osv

I hvilket omfang hæfter i personligt OG solidarisk for lånet og hvad hvis far vil have pengene igen pludseligt osv

Jeg ville altså betale en revisor/jurist for hjælp her

Skattefor er så også forskellig i ApS og I/S eller psersonligt - hvor renter kunne pege på at bruge VSO men elleres ikke som sådan - Lån til familien må være uden rente - men der kan være krav hvis til nærtståendes selskab f.eks



Det er et ikke helt liile projekt at sætte igang

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 16:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

rasmus.kampmann:
i optager et lån (uden renter) af faren igennem den virksomhed vi stifter,

Et lån uden renter, vil nok ikke blive accpteres af SKAT

rasmus.kampmann:
Lejligheden vil ca. være udlejet et stem mellem 240-300 dage om året.

Så er der vel tale om erhvevsmæssig udlejning - har I undersægt om det er lovligt iht. kommunen? 

Har i overvejet om der er bopælspligt for legligheden?

Har i indersøgt om det overhoved er lovligt at udleje lejligheden iht. ejerforeningens vedtægter. 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 5. Nov 12
Indlæg ialt: 608
Skrevet kl. 18:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

rasmus.kampmann:
i optager et lån (uden renter) af faren igennem den virksomhed vi stifter,

Et lån uden renter, vil nok ikke blive accpteres af SKAT. 

rasmus.kampmann:
Lejligheden vil ca. være udlejet et stem mellem 240-300 dage om året.

Så er der vel tale om erhvevsmæssig udlejning - har I undersægt om det er lovligt iht. kommunen? 

Har i overvejet om der er bopælspligt for legligheden?

Har i indersøgt om det overhoved er lovligt at udleje lejligheden iht. ejerforeningens vedtægter.

Nej, det ville være nemmere uden kammeraten. Faren kan jo godt udlåne penge til et familiemedlem rentefrit.

Edit: ifølge denne side nævner de dog at venner også kan låne rentefrit: https://www.legaldesk.dk/privat/familielaan/rentefrit-familielaan

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nicolai Lundgaard:

Nej, det ville være nemmere uden kammeraten. Faren kan jo godt udlåne penge til et familiemedlem rentefrit.

Edit: ifølge denne side nævner de dog at venner også kan låne rentefrit: https://www.legaldesk.dk/privat/familielaan/rentefrit-familielaan

Jeg er enig i rentefri lån er helt OK i familien, og mig bekendt da også til venner, der er ikke krav om rente på lån, det er der som heller ikke, hvis det var til en uven, bare det IKKE er nær famlie - Man må godt selv lave en dårlig forretning, det blander skat sig ikke i

Derimod er det netop det med familie som her kan spille ind, for hvis det  er til nærtstående ApS selskab, SÅ ville der være krav om markedsrente - helt som hvis det var ejer selv der lånte selskabet penge.

Omvendt må DU gerne låne MIT selskab penge uden rente hvis du ville. Det giver ikke konsekvens for skat, netop fordi DU er 3. person til mig, og jo kan have mange grunde til at ville låne pengene ud skattefrit - sidste år kunne 0 være bedre end negativ rente :) 

Kravet om rente opstår først og fremmest i nærtstående forhold hvor en juridisk enhed kontrolleret af en nærtstående får lånet (ApS ejet af søn låner af søn selv eller dennes nærtstående/far)

Som jeg ser det, er det hvis det er et I/S et  lån der i princip er givet til hver ejer personligt og i princip slet ikke til "firmaet"

De  hæfter hver i sær solidarisk (far kan hente alt hos vennen hvis sønnen ikke har penge - og vennen skal så selv kradse pengene ind hos sønnen) og personligt - I/S'et gør ingen forskel, så lånet er mere personligt lån til hver med 50% end givet til et I/S -

Modsat hvis de drev lejligheden i ApS for, og først der ville jeg bekymre mig om rentefrihed og så netop på grund af far/søn forholdet og ikke vennen - der ikke er nærtstående til far

Jeg ville her fokusere på en gennemgang med en jurist eller - jura kyndig revisor, for at sikre en ejeraftale - så de hver for sig KAN komme ud af forholdet, hvis et eller andet knager, på en måde der går forholdsvis hurtigt og smidigt i forhold til partneren. Det kan være uvenskab, det kan være økonomi der halter, dagpenge der giver problem ved CVR måske (burde ikke ramme ren ejendomsbranche) men det  kan jo også være den ene af dem dør, og boet nu vil ud af at eje en lejlighed med en ukendt ven. EJERAFTALE er super vigtig - jeg husker ikke hvad advokaten som her på amino i mange år hver gang sammenlignede med, at: Uden Ejeraftale, kunne man lige så godt sejle rundt på en armeret sømine. Advokaten har ikke været med her i et par år, men læser han med, kan han jo pippe op Stick out tongue

vh John Hannoveruden 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)