Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til at lukke enkeltmand virksomhed

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. May 19
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 09:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej amino, er der nogen herinde som har styr på at lukke en enkeltmandsvirksomhed korrekt mht indberetning af moms, som kan hjælpe med at få ophørt min virksomhed på letteste metode?

Har ingen indtægter eller udgifter i virksomheden udover indsættelse af startkapital på 4800 og en enkelt udgift på vareindkøb som lyder på 4292kr inklusiv fragt.

Jeg går ud fra at jeg skal indberette købsmoms på varerne som jeg har importeret også sælge de varer til mig selv til indkøbs pris + moms før jeg kan lukke virksomheden.

Tænker jeg skal sælge dem til mig selv også oprette en faktura på det til fx indkøbspris + moms

Ville dette kunne fratrækkes efter, eller må jeg bare bide i det sure æble og betale både købsmoms af import og salgsmomsen også?

Har dog aldrig haft virksomhed før og ville bare gerne have det hele spiller korrekt, så håber der en revisor eller en som blot har erfaring indenfor området som  læser med så ville jeg rigtig gerne høre fra jer, opgaven er selvfølgelig imod betaling.

Har også bilag af faktura på vareindkøb, samt en udregning af moms og told.

Kontakt mig gerne på email hvis du kan hjælpe med opgaven

yasin-1477 @outlook.dk






Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:10
Hvor mange stjerner giver du? :

yasin14:

Jeg går ud fra at jeg skal indberette købsmoms på varerne som jeg har importeret også sælge de varer til mig selv til indkøbs pris + moms før jeg kan lukke virksomheden.

Tænker jeg skal sælge dem til mig selv også oprette en faktura på det til fx indkøbspris + moms

som momsregistreret betaler du ikke moms ved import. Du indberetter importmoms som hører til salgsmoms men helt samme lægges under købsmoms. Det gør alle regnskabsprogrammer selv ved brug af konto for varekøb uden for EU

Du har ret  - du skal købe det ud til indkøbspris + moms selv og virksomheden får dermed samme indtægt som udgift og går i 0 bare. (dine 4800 indskudt er i status og har ikke med resultat at gøre og dem får du jo så også i høj grad igen når du lukker. Det eneste det koster dig, er momsen af varerne du skal have købt ud.

Du kan læse her hvordan du lukker http://johnhannover.blogspot.dk/2015/11/lukke-virksomhed.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. May 19
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak, det var lige hvad jeg ledte efter.

Jeg prøver at give det et forsøg, hvad får man af bøde hvis man kommer til at lave et angive et minimal fejl i indberetningen af importmoms fx eller salgsmoms?

Og er der andre ting som man skal tænke på når man lukker en virksomhed som aldrig har været oppe og køre?

Har kun bestilt nogle kamera samples of intet andet, men er urolig for at der muligvis dukker uforventede regninger op så snart jeg lukker virksomheden pga jeg ikke gjorde det korrekt.

Takker endnu engang for hjælpen, det sætter jeg pris på

Mvh Yasin

Tilmeldt 27. Jun 22
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 15:53
Hvor mange stjerner giver du? :

yasin14:
Jeg prøver at give det et forsøg, hvad får man af bøde hvis man kommer til at lave et angive et minimal fejl i indberetningen af importmoms fx eller salgsmoms?

Du skal lave fejl for mere end 20.000 kr. i momsregnskabet og fejlen skal skyldes grov uagtsomhed før du risikerer en bøde.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:44
Hvor mange stjerner giver du? :

yasin14:

Tusind tak, det var lige hvad jeg ledte efter.

Jeg prøver at give det et forsøg, hvad får man af bøde hvis man kommer til at lave et angive et minimal fejl i indberetningen af importmoms fx eller salgsmoms?

Og er der andre ting som man skal tænke på når man lukker en virksomhed som aldrig har været oppe og køre?

Har kun bestilt nogle kamera samples of intet andet, men er urolig for at der muligvis dukker uforventede regninger op så snart jeg lukker virksomheden pga jeg ikke gjorde det korrekt.

Takker endnu engang for hjælpen, det sætter jeg pris på

Mvh Yasin

det skal være rimeligt groft for bøde, men du skal ikke gøre ting du ikke ved er korrekt - for det kan både jo betyde tilbagebetaling og en masse gennemgang af regnskabet, hvis du ikke gør ting korrekt. 

Det er ikke vanskeligt. 25% af værdien (det du betalte ialt vare/told/gebyr - angiver du som importmoms varer som ligger i gruppen af salgsmoms som du ser når du logger ind som firma - og så lægger du helt samme beløb på almindelig købsmoms - og har du ikke haft andet, så går det lige op - så du vil se moms til betaling 0

Nu vil du jo, om jeg husker det, købe udstyret ud privat til ren indkøbspris plus moms, og så er det jo en faktura fra firmaet til dig selv med moms og dermed vil den salgsmoms skulle indberettes som alm salgsmoms -. og være det  du skal betale i moms

Det er ikke store bøder du behøver frygte, mere at hvis ikke der er orden i ting, så KAN skat vælge selv at  sætte de tal de mener sandsynlige, så gør det korrekt, men det er reelt ikke spor vanskeligt når du bare har tallene.

Mener skat ikke momstal for import osv stemmer med rubrik angivelse, så har de idag automatik på at fange fejl og så henvender de sig, og det  er vel det  du bare gerne vil være fri for at rode med. Du skal så have et fuldt godkendeligt regnskab og kunne stemme det af med banken gerne.
Gør det så moms og rubrikker stemmer overens, og du er home safe

vh John Hannover

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. May 19
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 05:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for den lange velformuleret guide, når du skriver vare/told/gebyr omhandler det så også fx gebyr fra postfirma som har lavet angivelse på tolddeklaration og hvad med fragten skal den ikke også ind under her eller er det kun selve vareværdi + told og gebyr?

Tak John og Karsten det er guldinformation for mig

Mvh Yasin

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Alt du har betalt for at modtage varen.
Bruger du ikke et regnskabsprogram? Du ved excel ikke opfylder bogføringsloven f.eks og gør det lettere for skat at forkaste regnskabet, da du kan rette bageud og meget mere
Regnskabsprogram har jo post for varekøb import (uden for EU) og bogfører så momsen korrekt

Du bør ikke rode med moms på anden vis end i regnskabsprogram i det hele taget - Dinero findes som gratis

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)