Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

A- og B-skat

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Feb 23
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg går selvstændigt fra fast arbejde af fra på onsdag af (1. Marts). I den forbindelse har jeg ændret min forskudsopgørelse, da de to første måneder i år er med fast løn. Derfor har jeg både a- og b-skat for året. Jeg har derfor regnet nogenlunde på hvor meget b-skatten bliver til og sat det ind (44% af 50k pr mdr). Normalt bliver det gjort automatisk for mig. Men nu har jeg fået brev fra Skattestyrelsen om jeg skal betale min b-skat inden 20. marts. Det er her jeg bliver forvirret, da det normalt trækkes automatisk via arbejdsgiver? Er der noget jeg har misforstået? 😊

Tusind tak!
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Dit selvstændige overskud (ikke skatten men overskud til skat) skal ind i rubrik 210 i forskud, og din løn skal ind hvor du givet ser den allerede i forskud

Du skal så også have sat en dato for ændring og angive betalt skat til den dato

Det er korrekt, at B skat betales via arbejdsgiver ved nedsat fradrag, og først når det er i 0, får du B skatteopkrævninger og det er så den 20 i hver måned minus juni og december, men hvis du ikke ar fast arbejde mere, efter 1/3, så kan det jo ikke trækkes via arbejdsgiver og nedsat fradrag, men skal betales ved B skatte opkrævninger den 20.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Feb 23
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John

Tak for dit udførende svar! Dog må jeg indrømme, jeg ikke er blevet meget klogere. Jeg er desværre ikke lige den skarpeste til skat og har kunne nemt håndtere forskudsopgørelse før i tiden da jeg altid har været fastansat 😄 Så håber det er ok jeg spørger lidt mere konkret..

Jeg har fast arbejde januar og februar i år. Her får jeg 48.685 kr. I den løn er der 4% (1.947 kr) til pension, 8% (3.754 kr) til am bidrag og 36% (13.754 kr) til a-skat. Derudover får jeg måske 1,5 måneds bonus (73.028 kr) som jeg tror bliver udbetalt i februar - dette er dog lidt usikkert, både ift. mængden og tiden.

Med det i mente har jeg noteret følgende:
Rubrik 201: 2 x løn og fuld bonus (170.400 kr - for at være på den “sikre” side)
Rubrik 347: 4% af ovenstående (6.815 kr)
Rubrik 628: egen 5% af ovenstående til pension (8.520kr)
Rubrik 221: En forventning på overskud af selvstændig virksomhed (650.000 kr). Disse starter dog som sagt først fra marts af og resten af året.

Jeg har så som sagt fået at vide at jeg skal betale til Skattestyrelsen (32.798 kr) inden d.22 marts. Jeg formoder dette er pga min forskudsopgørelse i rubrik 221, men dette starter jo først fra marts af? Jeg må have gjort noget helt forkert 😅
Side 1 ud af 1 (3 indlæg)