Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fratrække moms på varer før CVR-registrering

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 17. Feb 23
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 16:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino

Kan jeg trække momsen fra varer som jeg har købt privat, men nu ønsker at overdrage til min kommende virksomhed.Varerne er købt for 1-8 måneder siden og fakturerne står i mit navn. Indtil nu har jeg solgt varerne privat, men er ved at nå grænsen, hvor jeg skal momsregistreres.

Mere info om varerne:
- Primært sko (500 kr. - 5000 kr.)
- Ikke taget i brug privat, men solgt privat uden moms
- Varerne er købt mhp. videresalg
- Jeg vil oprette et I/S eller ApS

Håber jeg fik det vigtigste med. I tilfældet af at info mangler, så skriver på tråden og jeg vil svare hurtigst muligt.

- Kristian
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47199
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:22

Nej så snart du har haft et eneste salg uden moms kan du ikke trække moms fra dine varer. Du kan sælge dem ind til dit I/S (for flere personer og ikke EN) eller ApS til den pris du har givet for dem, og der skal du kunne dokumentere indkøbsprisen. FRA du har momsregistrering kan du trække dansk moms fra dine danske indkøb med moms

Det du solgte inden du registrerede virksomhed skal du blot angive til skat - fortjeneste på de salg, i rubrik 111

vh John Hannover

Tilmeldt 17. Feb 23
Skrevet kl. 16:58
Okay - tak for svar!
Fra Risskov
Tilmeldt 22. Mar 13
Indlæg ialt: 179
Skrevet kl. 20:40

John jeg ser dine indlæg overalt på Amino - det tager jeg hatten af for.

Har du tidligere lavet et længere skriv på din blog omkring import fra Kina til Danmark. Her mener jeg en A-Z guide ift. hvad man skal være opmærksom på. Jeg er selv ved at undersøge dette, men informationen er meget spredt og uenig om hvordan processen helt præcist er 😅

Sådan en de fleste ville kalde for en E-commerce nørd.

Ejer af snotbuster.dk 😃

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:30

Casper Holm:

John jeg ser dine indlæg overalt på Amino - det tager jeg hatten af for.

Har du tidligere lavet et længere skriv på din blog omkring import fra Kina til Danmark. Her mener jeg en A-Z guide ift. hvad man skal være opmærksom på. Jeg er selv ved at undersøge dette, men informationen er meget spredt og uenig om hvordan processen helt præcist er 😅

nix ikke en A-Z guide - kunne msåek være en overvejlsen men helt konkret

Du skal have CVR
Det skal være importregistreret ( og registrer for export samtidigt så du kan sende varer retur)
Du skal sikre afsender tydeligt afsender til dit firma/cvr

Så når varen kommer, fortoldes den, og du får afregning på told og importmoms til betaling og varen ud

Er du momsregistreret, skal der ikke betales moms, men alene angives importmoms, 

Til alt det har du

Bredt om import fra Asien https://johnhannover.blogspot.com/2013/05/import-fra-uden-for-eu-helt-kort-basis.html

Og om importmoms http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/moms-ved-import.html 

god vind med det

John Hannover

Fra Risskov
Tilmeldt 22. Mar 13
Indlæg ialt: 179
Skrevet kl. 22:40

Tak for det John

Det ser ud til jeg er nogenlunde med så - jeg ok frem til dine links. Dem vil jeg lige se nærmere på ;-)

Sådan en de fleste ville kalde for en E-commerce nørd.

Ejer af snotbuster.dk 😃

Tilmeldt 17. Feb 23
Skrevet kl. 17:44
Hej igen John

Eftersom vi ikke kan trække moms fra varerne vil jeg sælge dem privat. Hertil vil jeg spørge om valget af virksomhedsform (enten I/S eller ApS) har nogen indflydelse? Ved møde med revisor blev vi frarådt at sælge privat, hvis vi valgte I/S. Det blev dog ikke konkretiseret hvorfor. Ved dog noget på dette punkt?

Kristian
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:54

Ikke forstået. Hvis I får virksomhed, så må I ikke sælge varer uden om virksomheden uden moms. Så skal ALT i sælger sælges via virksomheden med moms, man kan ikke have et privat salg uden moms, og ved siden af virksomhede med moms - uansete I/S eller ApS. I kan sælge dem ind til virksomheden til jeres købspriser hvis I kan vise dem i kvitteringer - 

Alt I sælger privat INDEN I har virksomhed, må I sælge uden moms og så skal I selvangive som erhverv stadigt - overskud i rubrik 111, men får i virksomhed, er privat køb og salg ved siden, for at være uden moms, ikke lovligt

Jeg fraråder I/S grundet solidarisk personlig hæftelse se forskelle her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html 

VH John Hannover

Tilmeldt 17. Feb 23
Skrevet kl. 19:00
Tak for svar! Er det også gældende hvis omsætningen som privat er under "momsgrænsen" på 50.000 kr?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:13

ja er du firma - helt klart som I/S - men jeg vil vurdere også som hovedejer i ApS -  så må du ikke have en momsgrænse privat og så sælge samme ting i firmaet du er hovedejer af- med moms - to parapelle salg med og uden moms
Du  har en revisor forstår jeg og er det en rigtig revisor, så stol på ham. Siger han ok for I gør det i ApS (men forstår jeg  ikke i I/S) så må I stole på det

vh John Hannover

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)