Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Erstatningspligt efter lukket firma.

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 30. Jan 23
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle jer :-)

Jeg har lukket min tømrer enkeltmandsvirksomhed pr. 31. december 2022.

Har så i dag modtaget mail fra gammel kunde og de ønsker erstatnings på montage arbejde jeg lavede for dem i juni 2022.

Jeg monterede en dør og to steder har skruen flækket stenen og gjort så den er skubbet lidt ud i tapet og lavet en lille bule. Det gjorde jeg dem opmærksomme på da jeg lavede det.
Nu her, et halv år efter får jeg mail med "Det kan løses af en maler for ca 4000-5000 kr. Vi har en selvrisiko på 3013 kr som vi mener du er erstatningsansvarlig for og bør betale."..

Jeg er lidt i tvivl!

1. er jeg forpligtet efter den tid? efter noget de var gjort opmærksomme på og ikke sagde noget særligt til?
2. Jeg kan ikke se mig fri for at deres gamle mursten flækker, de er gjort opmærksomme på det for 6 måneder siden.
3. Døren er monteret korrekt, efter anvisning.
Tilmeldt 27. Jun 22
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 12:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Som enkeltmandsvirksomhed hæfter du personligt og der er som udgangspunkt en forældelsesfrist på 3 år.

Så ja, du er forpligtet til at betale for skaden, hvis du ikke har taget nogen form for forbehold inden du har påbegyndt arbejdet.

Med andre ord kan både kundens forsikringsselskab og kunden kræve erstatning. Forsikringsselskabet vil formentlig ikke bruge tid på det pga. beløbets størrelse.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 5. Nov 12
Indlæg ialt: 608
Tilmeldt 30. Jan 23
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej og tak for svar..

Gælder det også når jeg har følgende betingelser til at stå på min firma hjemmeside?

Forbehold (sædvanlige)
• Det forudsættes at arbejdsområdet er ryddet ved opstart at projekt.
• Forbehold for efter reparationer på puds, tapet og murværk.
• Forbehold for råd og svamp.
• Forbehold for prisændringer fra leverandør.
• Ved brug af vores underentreprenører skal kontakten gå gennem Bjerring Byg & Service, efterleves dette ikke vil evt. ekstraregninger fra underentreprenører være en sag mellem bygherre og underentreprenør – og vil være Bjerring Byg & Service uvedkommende.
• Forbehold for skjulte installationer og konstruktioner.
• Alle arbejder i forbindelse med installationer, hvis omfang ikke forud er angivet, samt efterreparationer efter disse arbejder er ikke medregnet i tilbuddet og udføres som ekstra arbejder.
Tilmeldt 27. Jun 22
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 13:28
Hvor mange stjerner giver du? :

thomasBBOS:
Forbehold (sædvanlige)
• Forbehold for efter reparationer på puds, tapet og murværk.

Hvis du har udleveret eller henvist til dine handelsbetingelser, f.eks. i tilbud, inden du er gået igang er ovenstående forhold gældende, og så er der ikke tvivl om at det er kunden og kundens forsikringsselskab der selv skal betale.

Men det er ikke nok at dine handelsbetingelserne var tilgængelige på din hjemmeside.

Tilmeldt 30. Jan 23
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Karsten:

thomasBBOS:
Forbehold (sædvanlige)
• Forbehold for efter reparationer på puds, tapet og murværk.


Hvis du har udleveret eller henvist til dine handelsbetingelser, f.eks. i tilbud, inden du er gået igang er ovenstående forhold gældende, og så er der ikke tvivl om at det er kunden og kundens forsikringsselskab der selv skal betale.


Men det er ikke nok at dine handelsbetingelserne var tilgængelige på din hjemmeside.



Kan ikke umiddelbart se om det er sendt med enten tilbud eller faktura.
Men de blev gjort opmærksom på "skaden" ved aflevering for 6 måneder siden. Dengang var ordene "Det lader vi maleren se på" da de stadig var igang med renovering.

Må se om jeg skal have fat på en advokat.
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12652
Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Karsten:

Som enkeltmandsvirksomhed hæfter du personligt og der er som udgangspunkt en forældelsesfrist på 3 år.

Så ja, du er forpligtet til at betale for skaden, hvis du ikke har taget nogen form for forbehold inden du har påbegyndt arbejdet.

Uden at være jurist mener jeg at dine påstande er forkerte.  Hvor findes der en frisk på 3 år?

Reklamationer i civilkøb skal ske indenfor rimelig tid, hvilket jo ikke kan siges at at være tilfældet her. 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 5. Nov 12
Indlæg ialt: 608
Skrevet kl. 13:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Erstatningssager har en forældelse på 3 år, men har meget svært ved at se han skulle være erstatningspligtig.

Tilmeldt 27. Jun 22
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 13:51
Hvor mange stjerner giver du? :

thomasBBOS:

Kan ikke umiddelbart se om det er sendt med enten tilbud eller faktura.
Men de blev gjort opmærksom på "skaden" ved aflevering for 6 måneder siden. Dengang var ordene "Det lader vi maleren se på" da de stadig var igang med renovering.

Dit erstatningsansvar forsvinder ikke fordi du har gjort kunden opmærksom på skaden og kunden har sagt at de vil lade en fagmand kigge på det.

thomasBBOS:

Må se om jeg skal have fat på en advokat.

Så du vil betale en timepris på 1500 - 3000 kr. for at få en advokats vurdering. Smile

Som jeg ser det har du 2 muligheder. Enten kan du betale. Eller du kan gøre indsigelse mod kravet.

Hvis du gør indsigelse er der en risiko for at kunden stævner dig i en småsag, hvilket kan gøres for få udgifter og evt. uden advokat.

Taber du denne sag ender du med en udgift der 2 - 3 gange kravet størrelse + eventuelle udgifter til din egen advokat.

Tilmeldt 27. Jun 22
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 13:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ravn:

Karsten:

Som enkeltmandsvirksomhed hæfter du personligt og der er som udgangspunkt en forældelsesfrist på 3 år.

Så ja, du er forpligtet til at betale for skaden, hvis du ikke har taget nogen form for forbehold inden du har påbegyndt arbejdet.

Uden at være jurist mener jeg at dine påstande er forkerte.  Hvor findes der en frisk på 3 år?

Reklamationer i civilkøb skal ske indenfor rimelig tid, hvilket jo ikke kan siges at at være tilfældet her. 

Jeg vil mene at reklamationen er startet i forbindelse med håndværkeren og kunden har talt om skaden.

Herefter har kunden 3 år til at forfølge kravet. Almindelig forældelsesfrist.

Men jeg er heller ikke jurist.

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)