Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skattefri anpartsombytning - til eksisterende Holdingselskab ?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 16. Dec 22
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 09:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg ejer et Aps fra 2016 som jeg gerne vil have flyttet ind under et holdingselskab, dvs. udføre en skattefri anpartsombytning.

Tidligere i år (pr. 1. juli 2022) har jeg i anden sammenhæng oprettet et holdingselskab, hvor der endnu ingen aktiviteter har været (holdingselskabet ejer en 50% andel af et Aps (ligeledes pr. 1. juli) hvor der ligeledes ingen aktivitet har været).

Er det muligt ifm. en skattefri anpartsombytning at benytte dette eksisterende holdingselskab ? og hvis ja, er det så vigtigt at det gøres inden 31/12 (ApS'ets regnskabsår) - hvis der f.eks. er en regel om at ApS'et skal flyttes ind under Holdingselskabet - i samme kalenderår hvor Holdingselskabet er oprettet.

På forhånd tak.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:05
Hvor mange stjerner giver du? :

lige kort som forstået:
Du kan godt lave skattefri anpartsombytning af de 100% ApS så det får holding over sig - 
Du kan ikke lave den til det eksisterende holding du har som ejer 50% af andet som jeg lige ser det uanset tidspunktet
Det holding der ejer 50% af andet kan ikke ombyttes på - da ejerforhold skal være over 50

Du skal jo i alle fald bruge en aut revisor til jobbet og da der givet er god grund til at kigge detaljer, så gå til sådan en snart, men jeg tror som ikke du kan nå ret meget inden 31/12 hvis det var vigtigt, så er det noget du vil forfølge (og jeg ikke er 110% sikker på) så er det NU du skal have en god revisor på

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Dec 22
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 12:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Så hvis det nuværende holdingselskab ejede mere af 50% af det andet driftselskab, kunne man så godt ?
Fra 2840
Tilmeldt 31. May 05
Indlæg ialt: 418
Skrevet kl. 13:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,
jeg læser det som om at han ejer holding 100% men at det holding også ejer 50% af et andet firma.

Det stiller vel ombytningen anderledes da ejer fortsat ejer 100% af det firma som ønskes indsat i holding.

tager jeg fejl ?

Tilmeldt 16. Dec 22
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 13:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er korrekt at jeg ejer 100% af holdingselskabet (som ejer 50% af en andet driftselskab)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Pilde:

Hej John,
jeg læser det som om at han ejer holding 100% men at det holding også ejer 50% af et andet firma.

Det stiller vel ombytningen anderledes da ejer fortsat ejer 100% af det firma som ønskes indsat i holding.

tager jeg fejl ?

ja men det andet firma han ejer 50% af bliver jo så i det holding han ejer og kommer ikke over i det nye holding han vil skabe ved skattefri ombytning af hans 100% nuværende ejede drift (OM jeg forstår ham ret) Han kan mig bekendt ikke i EN operation ombytte sit 100% drift til det andet holding han allerede har og som ejer de 50% af andet drift

I alle fald, han kan jo intet af dette uden en aut revisor, og der skal han jo så hen i alle fald

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Dec 22
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 17:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John,

Jeg er ikke interesseret i at danne et nyt holding selskab. Jeg er interesseret i at benytte det allerede eksisterne holdingselskab som jeg har - og det troede jeg at man kunne gøre - vha en alm. kapitalforhøjelse.

Det er 'nemt nok' at oprette et nyt Holding og foretage en skattefri anpartsombytning - det er bare ikke det jeg er interesseret i ;-)

Jeg er med på at jeg skal bruge en revisor - men er stadig interesseret i at høre nogle svar / muligheder i dette forum.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er måske ikke med - men det jeg forstår du vil, er at få det selskab du ejer privat lagt ind under et holding du ejer i stedet, og det kan du ikke umiddelbart - Du kan ikke få dine privatejede anparter ind i et eksisterende holding uden salg og skat af fortjenesten og det SKAL virkeligt være markedspris. 

Det kunne kun ske hvis du ejede det mere end 50% og der var alm enighed og ikke noget i vejen i ejeraftale, ved at DET så blev brugt i skattefri anpartsombytning

Håber flere kan give dig bedre svar, men ellers - gå til revisor, for det skal du under alle omstændigheder jo

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Dec 22
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 18:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John

Jeg er ikke helt med på hvad du mener med "Det kunne kun ske hvis du ejede det mere end 50%".

1. Jeg ejer 100% af alle anparter i selskabet D1 ApS, som blev etableret tilbage i 2015.
2. I Juli 2022 etablerer jeg et holdingselskab H1 ApS plus et underliggende driftsselskab D2 ApS. H1 ApS ejer 50% af anparterne i D2 ApS. De resterende 50% af D2 ApS ejes af et andet Holdingselskab, som ejes af en anden person.
3. Ifm. at jeg etablerer H1 ApS og D2 Aps ændres det intet ift. ejerstruktur elign i D1 Aps. Den kører som den plejer.
4. Her i December 2022 er jeg interesseret i at få skubbet et holdingselskab ind mellem mig og D1 ApS, og dette bør kunne gøres via en skattefri anpartsombytning. Flere steder læser man at man 'bare' skal oprette et nyt Holdingselskab, men mit spørgsmål går på om jeg kan bruge det allerede eksisterende H1 ApS, stiftet i Juli 2022. Indtil nu har der ikke været nogen aktiviteter i H1 ApS eller D2 ApS.

PS: Er det muligt at vedhæfte tegninger i dette forum ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:09
Hvor mange stjerner giver du? :

ja og det kan jeg ikke se du kan uden et nyt
vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)