Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

kan en førtidspentionist være selvstændig

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Dec 22
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Jeg har talt med gigtforeningens rådgivning, set på ældresagens hjemmesider osv. Ingen steder står der at man må have et CVR nr. som førtidspentionist og være selvstændig. Der står mange steder at jeg må tjene penge, men ikke hvordan.

Gigtforeningens sagsbehandler siger at "der står ikke at du må, men heller ikke at du ikke må" i lovgivningen. Jeg skal altså henvende mig til min kommune og de kan dermed tolke på lovgivningen eller?

Er der nogen herinde der ved noget om dette?
Jeg kan ikke arbejde ret meget og det er kun i perioder. Derfor vil det give mening at være selvstændig.
Fra Odense
Tilmeldt 8. Feb 10
Indlæg ialt: 127
Fra  Morning Train Skrevet kl. 11:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Det her virker troværdigt, men ikke sikker:

"

Selvstændige og efterløn

Du kan drive selvstændig virksomhed i begrænset omfang, samtidig med at du modtager efterløn; men det er en forudsætning, at du på forhånd har fået lov af din a-kasse. Tilladelsen er nødvendig, uanset om du vil fortsætte en virksomhed, du allerede har, eller du vil starte en ny virksomhed. De timer du arbejder, vil blive trukket i din efterløn. Du skal også opfylde de almindelige betingelser for ret til efterløn. Du må også have alt det almindelige lønarbejde, du vil, samtidig med at du driver selvstændig virksomhed i begrænset omfang. Dine arbejdstimer vil blive trukket fra din efterløn. Reglerne for efterløn og arbejde er komplicerede – og forskellige, alt efter hvornår du er født. Du kan få mere at vide hos din a-kasse. Du kan også læse mere om efterlønsreglerne på www.borger.dk"

Fra denne artikel: http://www.vital.dk/hvordan-er-det-nu-med-reglerne/

Co-founder af Danmarks nye smarte SEO værktøj -> Morningscore 
Siden 2024 også nytænkende SEO kursus der vokser med raketfart 🚀 

Tilmeldt 14. Dec 22
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Kære Karsten

Tak for dit svar. Gælder samme regler mht førtidspension, som efterlønner. Jeg er nemlig førtidspentionist :-)

Tilmeldt 14. Dec 22
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Er tilkendt pension efter de gamle regler fra før 2003
Tilmeldt 4. Feb 11
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 12:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er tilkendt førtidspension dog efter den nye ordning. Er i præcist samme situation som dig, så leder efter svar på samme spørgsmål. 

Har en uddannelse og en del års erhvervserfaring, men er af helbredsmæssige årsager forhindret i at være mødestabil. Har en hobby som jeg på sigt måske kan tjene penge på så jeg måske kan få lidt selvværd igen og måske endda blive selvforsørgende på sigt.

Men hvis jeg skal kunne det er jeg nødt til at investere i udstyr og materialer og vil naturligvis gerne kunne trække investering fra i moms.  

Det virker så godt som umuligt at få svar på, men håber nogen kan hjælpe...

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 22:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Emilie:
vil naturligvis gerne kunne trække investering fra i moms.

Det er noget uklar hvad du mener, men jeg antager at du mener om du kan få momsen tilbage ved køb af udstyr.  Du kan få momsen refunderet, men det forudsætter at du er moms registreret og at der ikke er tale om en hobby virksomhed

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)