Meget kort fortalt går jeg med nogle planer om at drive nogle finansielle aktiviteter forstået på den måde at jeg hverken låner eller investere penge, hvorfor der sådan set ingen risiko er. Konceptet bag virksomheden er at der løbende blot udbetales et form for afkast eller "løn" til mig alt efter hvor aktivt jeg deltager i dette "koncept". I starten anser jeg ikke at der vil komme stort udbytte, men muligheden er der, og vil derfor gerne være forberedt. Grunden til jeg overvejer et holdingselskab er dels fordi jeg "drømmer" lidt om at eje et, dels fordi der findes de mange skattemæssige fordele heri. Helt tredje har jeg også nogle projekter på vej med en kammerat, hvor det jo ville være fordelagtigt at lade holdingselskabet eje min andel i dette kommende driftsselskab. Det jeg egentlig har tænkt meget over er, om man kan have et holdingselskab uden et driftsselskab herunder? Har kunnet forstå det er muligt at lade et holdingselskab momsregistrere således at jeg selvfølgelig kan drage fordele af dette. Troede godt nok et holdingselskab helt automatisk fik et cvr nummer? Til sidst har jeg ligeledes kunne forstå at det er muligt selv at oprette et alm. ApS selskab. Er dette også tilfældet med et Holdingselskab? Vil også gerne have bekræftet at der skal foreligge årligt regnskab for holdingselskabet, hvilket self. skal udarbejdes af en revisor? Det kan man altså ikke selv gøre? Mange tak Mvh Andreas Bødker |
Jeg forstår ikke "projektet". Du kan næppe få noget afkast uden at investere penge. Løn kan du få hvis du har en aktiv arbejdsindsats. Spørgsmålet er så bare hvem der er rette indkomstmodtager.
Ideen i et holdingselskab er at selskabet er samlende om de aktiviteter man har i selskabsform. Naturligvis kan man lægge aktivitet ind i et holdingselskab, hvorved det ikke er et holdingselskab, men så går lidt af ideen af. Man kan ikke bare sælge aktiviteten ved at frasælge et underliggende selskab. Ideen er derfor at lade holdingselskabet eje din andel i det fælles driftsselskab.
Momsregistrering kan kun komme på tale hvis holdingselskabet har momspligtige aktiviteter og rækker kun i forhold til disse aktiviteter.
Du kan godt selv oprette et selskab herunder et holdingselskab men det skal revideres af en revisor. Herudover er selve oprettelsen af selskabet det mindste af det hele. Det bør man lade fagfolk om.