Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udtræden og overdragelse af min del af virksomheden..

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Dec 22
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 17:49
Hvor mange stjerner giver du? :
I forbindelse med jeg udtræder af vores fælles virksomhed (50/50% ejerskab) som min kompagnon så ønsker at drive videre selv - er vi blevet enig om jeg skal have det beløb som jeg i sin tid investeret i foretagenet (svarende til 500.000 kr.) med mig, som min kompagnon så skal finde, hvilket heller ikke er noget problem.
Til vores store forbløffelse fortæller vores revisor os nu (pr. brev), at ud over dette beløb som udbetales til mig - skal min kompagnon finde yderlig et beløb på omkring 135-200.000 kr. til SKAT.. Kan nogen kaste lys over hvorfor der skal betales sådan en ekstra skat?

Ps. Jeg kunne selvfølgelig også vælge at spørge revisoren når han kommer hjem fra ferie engang i det nye år - men det giver sku lidt tankemylder og søvnløse nætter.. derfor spørger jeg panelet herinde.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:38
Hvor mange stjerner giver du? :

1 Virksomhed? I/S eller et ApS?

2 Investeret (500.000) i foretaget? Betyder det indskudt registreret selskabskapital (hvad er CVR nr i så fald)  - eller lånt selskabet eller I/S pengene i "mellemregning"

Det er formentlig sådan, at med de 500 t du skal modtage som din anden, så skal selskabet jo være 1 mio værd - det er jo måden han kan give dig dem på i I/S og i ApS skal han jo så købe dine anparter for 500 t, hvis det er indre værdi eller hvad han vil betale, og så kan der opstå skat af din gevinst, men 1 og 2 spørgsmålene skal kendes 100%

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Dec 22
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 09:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Fejedrengen:
Aps - egenkapital 1,5 mio, ingen gæld.

så burde din andel være 750.000 men du svarede ikke på den med de 500.000 kr du har skudt ind. Hvordan har du gjort det. Er det et lån til det ApS eller har det ApS en SELSKABSKAPITAL (som IKKE er samme som egenkapital) hvoraf DU står for de 500.000 kr som off. selskabskapital tilhørende dig

Hvis ikke, så beskattes du med 27/42% af de penge din makker køber dig ud for - minus dit helt oprindelige indskud (ofte er opr indskud 40.000 kr og så er dit måske 20.000 kr og så er skatten = aktieskat af 500.000 kr - 20.000 kr 
I CVR kan du se din andel af selskabskapitalen, det var derfor jeg spurgte om CVR nr men du kan også selv checke

Du kan da bare gå til en revisor, for du lyder ikke til at kende forskel på selskabskapital og egenkapital og heller ikke vide hvad egenkapital så er, når du skriver I har 1,5 mio egenkapital og ingen gæld - da de ting faktisk ikke har med hinanden at gøre.
Egenkapital fri = det som selskabet skylder ejerne i princip og er bare en del af passiver i status. Derudover kan der være både tilgodehavender og gæld som allerede er med i betragtning ved egenkapitalen

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)